חיפוש
Close this search box.

תוכנית החומש – לקראת מימוש או המצאה כוזבת?

תומר-ג'אגנאו דמוזה

סיקור ועדת קליטה ועלייה של הכנסת 15/12/09

"הממשלה הזו זורעת חול בעיני הציבור..", כך אמר ח"כ שלמה מולה בוועדת העלייה והקליטה שדנה ב- 15/12/09 בנושא מימוש תוכנית החומש לקליטת יוצאי אתיופיה בישראל. זהו הדיון השני מאז קמה הממשלה הנוכחית ובישיבה נכחו נציגי משרדי החינוך, הקליטה והעלייה, השיכון ומשרד ראש הממשלה, וכן נציגי ארגונים מהקהילה האתיופית וביניהם אברהם נגוסה, מכנף דרום לציון, דני קסהון, מנציגות הארגונים של יוצאי אתיופיה, ונציגי האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, דני אדמסו ואבי מספין. דווקא שחקני המפתח של התוכנית כולה, נציגי משרד האוצר, לא נכחו בוועדה ואין זו הפעם הראשונה.

במהלך הדיון חברת הכנסת ליה שם-טוב טענה שדיוני המעקב אשר הוועדה קבעה לערוך מיותרים, נוכח העובדה שלא הועבר כל תקציב תוספתי למשרדי הממשלה למימוש תוכנית החומש. לבקשתה, לדיון הבא יוזמן שר האוצר, אשר יתבקש להשיב מדוע משרדו אינו מיישם את החלטת הממשלה ומעביר את הכספים המיועדים ליעדם לצורך מימוש התוכנית, וכן מדוע אינו שולח את נציגי משרדו לישיבות אלה.

עד עתה נושא תוכנית החומש עולה בכל ישיבה ודיון של וועדות הכנסת העוסקות בקהילה האתיופית, מאחר והתוכנית חיונית מאד לצורכי הקהילה.

בתחילת הישיבה הציג נציג משרד הקליטה והעלייה, המשנה למנכ"ל חנוך צמיר, מצגת ובה סטאטוס תוכנית החומש לשנים 2008/09 (ראה משמאל). מצב התוכנית עד כה אינו מזהיר כלל, בלשון המעטה. נראה שתקציב התוכנית מקוצץ משנה לשנה ומספר המשתתפים בה מתוך הקהילה אינו משמעותי כלל. צמיר עמד על כישלון התוכנית להקצאת משכנתאות לזוגות צעירים יוצאי העדה, שאמורות לאפשר להם לצאת מהשכונות החלשות בהן הם מתגוררים. רק זוג צעיר אחד לקח משכנתא במסגרת תוכנית זו. 400 משפחות זכו למענקים מיוחדים.

במהלך הישיבה הוזכרה ישיבת ועדת השרים בראשותו של השר אביגדור ליברמן, אשר דנה בנושא תוכנית מעשית למימוש תוכנית החומש, אך איש מנציגיה הרשמיים של הקהילה לא נכח בה מלבד מנכ"ל נציגות הארגונים של עולי אתיופיה. לא ייתכן דיון על עתידה של הקהילה ללא נציגים רשמיים שלה שיבטאו את צורכי הציבור.

בכל מהלך הישיבה בוועדה דובר על כך שאין לקהילה מספיק כוח פוליטי להעלאת בעיות הקהילה אל ראש סדר העדיפויות של הממשלה. הרי למעשה יש תוכנית ויש דרך פעולה, אז מדוע לא נעשה דבר משמעותי עד כה כלפי הקהילה האתיופית?

מי שאינו מכיר את הנפשות הפועלות ואינו רואה מקרוב את פעולותיהם של המשרדים הנוגעים בדבר, עשוי להבין שיש אינספור תקציבים לעשייה לטובת הקהילה, אך בפועל, סכום זעום מתקציבים אלו מגיעים למימוש המטרה. מה שחסר באמת על מנת שתוכנית זו תצא לפועל הוא זעזוע רציני, שיעיר את הממשלה ואת החברה הישראלית.

מי שנכח בדיון יכול היה לראות עד כמה מסובך לקדם נושא אחד או שניים, על אף שהתוכנית מאושרת.

תאריך יצירה: 24/12/09

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system