חיפוש
Close this search box.

שנת הלימודים נפתחה כסדרה. כמעט.

משה שטה ולילך גביש

על פניו ניכר כי עבור תלמידים בני הקהילה האתיופית, שנת הלימודים תשס"ט נפתחה בשלום. לבתי הספר השונים הגיעו כ- 25,000 תלמידים, וילדים נוספים הגיעו לגנים. לא התקבלו מקרי אפליה חריגים, אך מספר ילדים נותרו ללא מסגרת. בפתח תקווה עדיין נותרו כשבעה תלמידים שהגיעו לעיר בימים האחרונים וטרם שובצו בבתי הספר. ניכר כי פעילים מהקהילה בשיתוף עם העירייה עשו מאמצים לקלוט את 70 הילדים שהגיעו לעיר לאחרונה, אך המשימה טרם הושלמה ויש לעמוד על כך שתקוים במלואה מוקדם ככל האפשר.

פתח תקווה: פעילים ועוד שבעה ילדים

ברקו סמואל, אבי ווסה וישראל בירו, פעילים בני הקהילה תושבי העיר, מוסרים כי בשבועות האחרונים נעשו מאמצים מצד ראש העירייה יצחק אוחיון לשבץ את התלמידים החדשים שהגיעו לעיר בין בתי הספר השונים באופן שוויוני. יחד עם זאת, כאמור נותרו כשבעה תלמידים ללא מסגרת. בהתאם לחוק עליהם להיות משובצים עד שבועיים מיום קליטתם בעיר.

ילד המתגורר בפתח תקווה מזה למעלה משנה והיה אמור לעלות לכיתה א', נותר ללא מסגרת. הילד רשום לבית הספר מורשה המרוחק ממקום מגוריו והוריו דרשו לקלוט אותו בבית ספר קרוב לבית, מאחר והוא מקיא בהסעות. לדברי רמי גרינברג, עוזר מנכ"ל העירייה, ההורים התבקשו מבעוד מועד להביא אישור רופא על הבעיה הרפואית כדי לאשר את השמתו מחדש, אך טרם עשו זאת.

בנוסף, לדברי הפעילים, נצפו תלמידים בשכבת גיל של חטיבות הביניים שאינם משובצים למסגרות לימוד, מאחר והוריהם לא הסדירו את הרשמתם לבתי הספר.

רמלה: תלמידים על ספסלים

בסיור בשכונות ובין בתי הספר השונים ברמלה נמצאו תלמידים רבים מחוסרי מעש, משוטטים או יושבים על ספלים ללא ילקוטים ואמצעי למידה. במרבית המקרים הנערים סירבו למסור מדוע אינם נמצאים בכיתות.

נער אחד שישב לבדו סיפר שפספס את ההסעה לבית הספר החקלאי בו הוא לומד ברחובות, ולכן נשאר בשכונה, מאחר ולא היה לו כסף לנסוע באופן עצמאי, ומאחר שהוריו נסעו מוקדם לעבודה. הנער, שעולה לכיתה ט', סיפר שאינו מעוניין ללמוד בבית הספר וכי הוא ממשיך ללמוד שם בגלל שההורים מחייבים אותו.

יש לציין כי מרבית התלמידים הגיעו לבתי הספר בכוחות עצמם ללא ליווי ההורים (לחלקם התלוו ההורים). בהמשך הסיור, פגשתי אם שחזרה לביתה יחד עם בנה שעולה לגן חובה. כששאלתי למה הילד לא בגן, השיבה שהגן בו שהה בנה בשנה שעברה נסגר. לדבריה לא רשמה אותו לגן חובה בעצמה, משום שחשבה שהגננות יעשו זאת בעצמן וכי לא ידעה שעליה לעשות זאת.

חדרה: שנת לימוד לילד = 5000 שקל

בחדרה התקבלה פנייה מהורה שטוען כי בנו העולה לכיתה ג', סולק מבית הספר תחכמוני, בו הוא ואחותו למדו בשנה שעברה. לטענת האב, כאשר ליווה את הילד לבית הספר, המנהלת סילקה את הילד. סיבת הסילוק שנמסרה היא התנהגות שאינה הולמת את בית הספר. הוריו נדרשו להעבירו לבית ספר אחר בעיר. הוצעה אפשרות להעבירו למוסדות רשת נעם, רשת חינוך פרטית שההורים נדרשים לשלם בעבור ילד כ-5,000 שקל לשנה. אין ברשות ההורים את המשאבים הכספיים ונכון לעתה, הילד נמצא בבית ללא מסגרת לימודית.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system