חיפוש
Close this search box.

ניצוצות מדע בטכניון: האם זה עומד להיפסק?

כתבה וצילמה: רקפת דסטה-יברקן

מעטים מבני העדה האתיופית הם מהנדסים מוסמכים ומעטים הם צעירים מבני הקהילה הרשומים ללימודים במחלקות למדע וטכנולוגיה באוניברסיטאות ישראל. "ניצוצות מדע" – התכנית לקידום מדעי וטכנולוגי של תלמידים יוצאי אתיופיה, בשיתוף הסוכנות היהודית והטכניון היא תוכנית ייחודית המופעלת משנת 1999, אשר באה לפעול לשינוי מצב זה. היום, לאחר כ-8 שנות פעילות מוצלחת, התוכנית עומדת בסכנת סגירה.

מדי שבוע מגיעים תלמידי כיתות ט'- י"ב מעפולה, מגדל העמק, נצרת עלית, כרמיאל, הקריות, נשר, חיפה, יוקנעם, כפר חסידים וימין אורד ללימודים בטכניון. השנה התבשרו התלמידים והרכזים שהפרויקט עומד להיפסק והסיבה לכך היא חוסר תקציב, שהתקבל עד כה מתרומות. למרות רשימת הממתינים והפניות הרבות של תלמידים והורים שציפו להשתתף בפרויקט, השנה לא התקבלו אליו תלמידים חדשים.

אורלי דסטה תלמידה בכיתה י"א מעפולה, המשתתפת זו השנה השלישית בפרויקט משתפת: "כשנודע לי ולחבריי שאנו נהיה המחזור האחרון של התוכנית נדהמנו לשמוע והצטערנו על כך מאוד. אני לא מבינה איך לא תהיה המשכיות לתוכנית חשובה כזו, שבוודאי תשפיע על העתיד שלי ושל חבריי. איפה תהיה לאחים שלי ושל חברותיי הזדמנות להגיע לטכניון וללמוד מתמטיקה ואנגלית, ולהיות חשופים לנעשה בטכניון ובעיקר לראות שאפשר להגיע למקום כזה, שזה לא בשמים. בגלל חשיבות הפרויקט ולא רק מהבחינה הלימודית, החלטתי לעשות מעשה ולפני כשבוע אני וחברתי שלומית דסה כתבנו מכתב ליו"ר הסוכנות היהודית, זאב בילסקי. על המכתב חתומים החברים שמשתתפים בפרויקט, ואנו מבקשים שהפרויקט ימשיך להתקיים. אני מקווה שיתייחס אלינו ברצינות וימצאו פתרון, אני מחכה לתשובה ממנו".

התכנית היא רב שנתית במסלול העשרה ותגבור בלתי פורמלי לבני נוער מהקהילה ומיועדת לתלמידים ותלמידות מיישובי הצפון (המתגוררים במרחק של כ-50 ק"מ מהטכניון בחיפה), הבולטים ביכולתם הלימודית ובמוטיבציה ללמוד תחומי מדעים מדויקים וטכנולוגיות חדשניות, אשר עוברים מיונים על מנת להתקבל.

מטרת העל של התוכנית היא לפתח יכולות של בני נוער מוכשרים ובעלי פוטנציאל מדעי מקרב הקהילה, ולשפר את סיכוייהם להתקבל ללימודים אקדמיים בתחומי ההיי- טק והמדעים המדויקים, ולאחר מכן להשתלב בתעשיות המתקדמות. נוסף על מטרה ארוכת טווח זו, סומנו מספר יעדי משנה: העלאת המוטיבציה של התלמידים ותחושת היכולת האישית, פיתוח חשיבה מדעית, קירוב נוער בן הקהילה לתחומי המדעים המדויקים ולטכנולוגיה עלית – מקצועות נדרשים בפתח האלף השלישית.

התוכנית כוללת לימודי מתמטיקה, אנגלית ומחשב שבועיים בטכניון, חונכות בקבוצות קטנות במקום מגורי התלמידים על ידי סטודנטים מהטכניון, פעילות מדעית, מחנה אנגלית בתנאי פנימייה בחופשות הקיץ, פעילות חברתית, סיורים וימי הורים בטכניון.

אלכסיי, סטודנט להנדסת מכונות בשנה השלישית בטכניון וחונך זו השנה השלישית בתוכנית בעפולה ובקריית ים: "לתלמידים בתוכנית יש רצון חזק ללמוד ולהתקדם, ואם ישנם תלמידים כאלה, יש לתת להם אפשרות. חבל להפסיק את הפרויקט החשוב הזה".

רכזים בני הקהילה, בעלי ניסיון בתחום החינוך והעבודה הסוציאלית, ממונים על הפרויקט בישובים השונים ונמצאים בקשר שוטף עם ההורים, התלמידים, מורי בית הספר וצוות הטכניון. אלו מלווים את התלמידים בנסיעותיהם ובכיתות. הפרוייקט מלווה בהערכה מעצבת תוך בקרה על המידה בה התוכנית משיגה את יעדיה ובמתן הצעות והמלצות לפיתוחה.

אלמו סולומון, תלמיד כיתה י"ב, המשתתף בתוכנית זו השנה האחרונה: "הגעתי לתוכנית בעיקר בגלל שאחותי הגדולה, שהיא בוגרת התוכנית, עודדה אותי להשתתף בה. התוכנית עוזרת לי בעיקר במתמטיקה. אם הייתי עושה זאת לבד, רוב הסיכויים שלא הייתי מנסה ואולי אפילו מתייאש. כיף לי להגיע לכיתה ולדעת את החומר לפני כל התלמידים ואפילו להשוויץ בידע. בזכות ההשתתפות שלי אני ניגש ל-4 יחידות בגרות במתמטיקה ובאנגלית. חבל לי שאחותי הקטנה לא תזכה להזדמנות שהייתה לי ולאחותי הגדולה".

אלכס סלסקי, מיחידת הדוברות וההסברה של הסוכנות היהודית לארץ ישראל, מוסר בתגובה: "הסוכנות היהודית מפעילה תוכניות מצוינות לצעירים יוצאי אתיופיה במכון ויצמן ובטכניון. כל התוכניות ממומנות על ידי תורמים מחו"ל והם גם קובעים את סדרי העדיפות לתרומותיהם. קהילת ניו-יורק אשר תמכה במשך שנים רבות בתוכנית שמתקיימת בטכניון, החליטה לפני כשנתיים לסיים תמיכתה בפרויקט בטכניון ולמקד מאמציה בפרויקטים עבור הקהילה האתיופית באזור רחובות רבתי. תהליך היציאה של ניו יורק מהפרויקט נעשה באופן מדורג ואחראי על מנת להבטיח שכל נער ונערה שהתחילו בתכנית בטכניון יזכו לסיים אותה. הסוכנות היהודית רואה חשיבות גדולה בתכניות מצוינות עבור בני נוער יוצאי אתיופיה ועושה מאמצים לגייס משאבים מקהילות אחרות לתמיכה בתכנית ייחודית זו ולפתוח תוכניות דומות במוסדות השכלה איכותיים נוספים. בהמשך לכך לאחרונה נפחה התוכנית גם באוניברסיטת בן גוריון".

הכותבת היא רכזת הפרויקט בעפולה.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system