חיפוש
Close this search box.

מצא פתרון בפתח תקוה לראשית שנת הלימודים

מערכת האתר

צילום: אבי מספין

לאחר דיונים ארוכים, התעניינות מצד התקשורת, מספר הפגנות, ואיומים מצד משרד החינוך על שלילת תקציבי בתי הספר המפלים בפתח תקווה, הושג סיכום בנושא קליטת התלמידים עולי אתיופיה. הדיון המכריע התקיים בערב יום שני בלשכת שר החינוך, גדעון סער, בהשתתפותם של ראש העיר פתח- תקוה, יצחק אוחיון, מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני והצוותים המקצועיים.

בסיכום נקבע כי שלוש המוסדות ("למרחב", "דעת מבינים", "דרכי נועם") יקלטו 48 תלמידים על פי רשימות, כאשר מתוכם 30 תלמידים יתחילו לימודיהם ב- 01.09.09 ובנוסף, 18 תלמידים שעתידים להגיע בשבועות הקרובים לעיר ומאותרים שמית מיד עם הגיעם לעיר. התלמידים יתקבלו ע"י המוסדות הנ"ל על פי רשימות העירייה, ללא כל מיון.

באשר ל- 60 תלמידים עולים מאתיופיה נוספים, הצפויים להגיע לעיר במהלך שנת הלימודים תש"ע סוכם שהם יקלטו במוסדות 'מוכר שאינו רשמי' ולא בממלכתי דתי בפתח תקוה, כשהשיבוץ בין המוסדות יבוצע על דעת משרד החינוך.

כמו כן, יוקם צוות משותף למשרד ולעירייה לבחינת מדיניות שילוב תלמידים עולי אתיופיה בראיה רחבה.

"הסיכום שהושג מיישם את העקרונות שהוצגו על ידינו לגבי היקף הקליטה בשלושת המוסדות, מהלך לחלוקה שיוויונית יותר של קליטת התלמידים העולים, שיבוץ שמי של התלמידים ואי מיון בקליטת העולים", אמר שר החינוך גדעון סער והבטיח: "אנחנו נעקוב אחר ביצוע הדברים בשטח".

בנוסף, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה פנתה במהלך השבוע שקדם לתחילת הלימודים בפניה דחופה לשני הרבנים הראשיים לישראל שלמה עמאר ויונה מצגר , ובו דרשה את התערבותם המיידית כנגד האפליה בקבלת תלמידים יוצאי אתיופיה לבתי הספר הדתיים בפתח-תקוה. "אפלייתם של תלמידים יוצאי אתיופיה בפתח תקווה משמעותה פגיעה באחד מהעקרונות עליהם מושתת קיומו של העם היהודי – הערבות ההדדית, וכן פגיעה בהמשכיותם של יהודי אתיופיה כיהודים שומרי תורה ומצוות", נאמר במכתב.

במהלך ימי שיא המשבר העלה שר החינוך את אפשרות קליטת התלמידים יוצאי אתיופיה במסגרות של חינוך ממלכתי, שאינו דתי, אך יוזמה זו נתקלה בהתנגדות מצידו של הרב הראשי הספרדי של ישראל, שלמה עמאר. הרב הודיע לסער, כי מבחינה הלכתית אין בידו לאשר את התוכנית שהציע לשילוב תלמידים מהקהילה במוסדות החינוך הממלכתי-חילוני בפתח תקוה, עם תגבור בלימודי יהדות. גם ראש עיריית פתח תקוה נועד עם הרבנים עמאר ומצגר, בניסיון להגיע להסכמה.

כמו כן, בטרם נמצא פתרון, עמותת "טבקה"- משפט וצדק למען יוצאי אתיופיה, הציגה בפני משרד החינוך את מסקנות "ועדת בס", אשר נוגעות לאי שילוב תלמידים אתיופים על רקע גזעני, מסקנות שאומצו על ידי משרד החינוך (ראה למעלה משמאל) ועיקרן היה לדאוג לשיבוץ כל התלמידים יוצאי אתיופיה לפני 1.9.09. ובמידה ולא לשקול את שלילת תקציבם של המוסדות המפלים. בנוסף "טבקה" עתרו לבית המשפט העליון להורות למשיבים לעצור לאלתר את כל התקציבים המוזרמים לבתי הספר בפתח תקוה, המסרבים משיקולי גזענות או משיקולים לא ענייניים אחרים לקלוט תלמידים יוצאי אתיופיה.

במהלך יום שני ה- 31/8 נערכו שתי הפגנות, האחת הפגנת הזדהות עם יוצאי אתיופיה בפתח תקווה מול הכנסת בהשתתפות צעירים דתיים שקראו להלחם בתופעת הגזענות והשנייה בפתח תקווה, על ידי צעירים מהקהילה ומחוצה לה.

גם השנה, כאשר הדגש הושם על פתח תקווה, יש צורך לוודא כי אכן לא התקיימה אפליה על רקע גזעני גם בערים אחרות, ללוות את הליך קליטת התלמידים בפתח תקווה ובערים נוספות.

בתמונות: הפגנת הזדהות מול הכנסת שנערכה ב- 31/8/09

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system