חיפוש
Close this search box.

מעשי הציונות של יהודי אתיופיה לספרי ההיסטוריה

מערכת האתר

באגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה מברכים על החלטתו של שר החינוך, שהעליות של יהודי אתיופיה ומורשתם, ילמדו בשעורי החובה בהיסטוריה. יחד עם זאת, מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, דני אדמסו, אשר שלח אתמול מכתב ברכה לשר החינוך, גדעון סער, וקרא לו לפעול, כך שהתכנים בסיפור ההיסטורי, יכללו גם את נקודת מבטם של יוצאי אתיופיה: "אל תשמיטו את מעשי הציונות של יהודי אתיופיה עצמם מספרי ההיסטוריה".

"אין עוררין על כך, כי שיבוץ מורשתה של יהדות אתיופיה, בזיכרון הקולקטיבי, הוא בבחינת שלב חשוב, בהליך שילובה המטיב של קהילת יוצאי אתיופיה, בחברה הישראלית", כתב אדמסו לשר, והוסיף: "התכנים שנועדו להיות מובאים בספרי הלימוד אמורים לבטא את סיכום זיכרונותיה של קהילה שבעלייתה לארץ, הגשימה כיסופי עלייה ארוכי דורות, דבר שלא זכה עד כה לעיון".

"התכנים הקיימים, אלה העוסקים בעליית קהילת יוצאי אתיופיה", כתב אדמסו, "הניחו עד כה את הדגש על פועלה של מדינת ישראל ושליחיה ובמידה רבה השמיטו את הזיכרון של העולים עצמם. כדי שהטעות לא תישנה אנו מבקשים לקיים חשיבה מעמיקה בסוגיה. אנו מוצאים כי ייצוג נאמן לסיפור ההיסטורי של יהדות אתיופיה מחייב את מקומם של אנשי מקצוע הנמנים עם בני קהילה זו".

בתוך כך, במכתב ששלח בשבוע שעבר, סמנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, אבי מספין, לשר החינוך, ציין בפניו את החשיבות של לימוד מורשת יהודי אתיופיה בספרי הלימוד כאמצעי למניעת אפליה וגזענית במערכת החינוך. "אחת מדרכי הפעולה שעשויות למנוע אפליה וגזענות, בציבור הרחב בכלל ובמערכת החינוך בפרט", כתב מספין, "הינה העמקת ההיכרות עם תרבותם ומורשתם של יהודי אתיופיה. וזאת מהיותה של קהילה זו, חלק בלתי נפרד מהפסיפס ההיסטורי של עם ישראל".

עוד הוסיף, שקהילת יהודי אתיופיה, הינה מהעתיקות ביותר בעם היהודי, אשר שמרה באדיקות רבה את מורשתה היהודית במשך דורות רבים וחינכה את בניה לציונות ולקיבוץ גלויות. "למרות שהמושג "ציונות" גופא, לא היה מטבע לשון באתיופיה; כל הרגשות, המעשים והעלייה האקטיבית לישראל, תוך חירוף נפשם, אמרו במיטבם – ציונות", ציין מספין.

בתמונה: יונה בוגלה – "הרצל של יהודי אתיופיה".

הודעת משרד החינוך על הכלת סיפור העלייה

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system