חיפוש
Close this search box.

מהפכה וקוץ בה

מאת: מורן פלד

מהפכה וקוץ בה

מנהלי בתי ספר יסודיים לא מודעים למה שהולך להיות, תקציב האוצר ליישום הדו"ח הולך וקטן, משרד החינוך מתקשים להוציא נתונים, והמהפכה הגדולה של דו"ח שושני לתקצוב בתי הספר היסודיים עוברת ללא ביקורת משמעותית

לא לפיקוח הזה פיללנו

"הפיקוח על שעות העולים מצד משרד החינוך רופף", מתואר מצבן של שעות התמיכה בעולים בדו"ח שהוציאה אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה לפני כחודש, "ואין בדיקה רצינית של הפרויקטים השונים שמימונם נעשה בעזרת שעות העולים. כתוצאה מכך, תרומת המשאבים הללו להעלאת ההישגים הלימודיים ולמניעת נשירה היא מזערית" ("ציון: נקלטים בקושי", יעל פישביין, תשס"ד). אבל למרות התחושה החיובית שמעורר דו"ח שושני (שיישומו החל בשנה"ל הנוכחית) – לא יהיה שינוי בבקרת התקציבים המופנים לעולים בכלל וליוצאי אתיופיה בפרט.

קודם לדו"ח שושני לא הייתה למשרד החינוך כל יכולת אכיפה של התקצוב המיוחד ליוצאי אתיופיה (שעות העולים). שיטת ההקצאה, שהייתה נהוגה ב- 70% מבתי הספר היסודיים, הייתה בנויה על מתן תקציב סטנדרטי לבית הספר בתוספת סלי סיוע מיוחדים. סל הסיוע לתלמידים יוצאי אתיופיה, 'שעות העולים' הוענק לתלמידים שהוריהם הגיעו ארצה משנת 91 ואילך והוא כלל 1.75 שעות לימוד נוספות בשבוע. אולם, היו בתי ספר רבים שהשתמשו בשעות כרצונם, בצורה כושלת ובלתי יעילה. בעיתונות הארצית אף פורסם מקרהו של מנהל בית הספר הממ"ד 'אוהל שלום' בגדרה, עזריאל הלוי, שבמשך מספר שנים הפנה עשרות שעות עולים (כ- 27 שעות שבועיות) שהוקצו עבור יוצאי אתיופיה לגיסו ששימש מורה במקום, ולמורים אחרים שהיו מקורבים אליו, תוך מתן דיווח כוזב למשרד החינוך.

אך גם הפתרונות שמציע דו"ח שושני אינן פותרים את חוסר הפיקוח. שיטת התקצוב החדשה בנויה על פי 'תקן דיפרנציאלי', כלומר: מספר שעות הלימוד שמקבל בית הספר נקבע על ידי הכפלת מספר התלמידים בבית הספר במדד הטיפוח של כל תלמיד. מדד הטיפוח (מידת הנזקקות של כל תלמיד לסיוע) נקבע על פי מספר קריטריונים: השכלת האב, מספר האחים, ארץ העלייה, מועד העלייה של ההורים, ריחוק גיאוגרפי ממרכז הארץ, מגורי התלמיד בישוב בעדיפות לאומית וקו עימות.

בית הספר מקבל מספר שעות כללי, המופנה לתפעולו השוטף. מתוך השעות העודפות הוא מחוייב להשקיע לפחות 60% בתלמידים מתקשים. וכאן נשאלת השאלה – אם לא הייתה קודם כתובת האחראית על הפיקוח – מדוע שיהיה עכשיו מי שיחייב כל בית ספר להפנות 60% מהשעות הנותרות שלו לתלמידים מתקשים? מי יפקח על בית הספר – אותם מפקחים שפיקחו על הפניית השעות בעבר?

שני סוגים של שיוויון

במשרד החינוך קיימת כיום תמימות דעים שהשיטה החדשה תביא לשיוויון שלא היה קיים קודם. ואכן, בעקבות המלצות הדו"ח הוקמה בנובמבר 2002 מנהלת שיוויון בחינוך בראשותו של מאיר קראוס, ראש מנח"י לשעבר (מנהל חינוך ירושלים) שתפקידה להיות אחראית על יישום ההמלצות. לתפיסה זו מצטרף גם ראש גף קל"ע (קליטת עליה) אודי בהט. "תכליתה של השיטה החדשה", אומר בהט באמצעות דוברות משרד החינוך, "היא יצירת שיוויון הזדמנויות וצמצום פערים במערכת החינוך. רפורמה זו מעניקה תקצוב גבוה יותר לילדים בעלי חסך חינוכי, וכן לבתי ספר, שבהם לומדים תלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך, ובפרט לתלמידים עולים". באשר לעולי אתיופיה הם טוענים "כי דוח שושני דווקא מיטיב עם תלמידים שהוריהם עלו בשנת 1984, שכן בשיטת התקצוב הישנה אלה לא נכללו במסגרת של עולים חדשים".

האמנם יוצר הדו"ח שיטה שיוויונית? השאלה החשובה היא לאיזה שיוויוניות אתם מתכוונים. אכן דו"ח שושני מציע מדד אחיד לתקצוב כל בתי הספר היסודיים מה שלא היה קיים קודם לכן. אבל זה רק סוג אחד של שיוויוניות. קיים סוג נוסף שכולם מתעלמים ממנו: שכל תלמיד יקבל סיוע בהתאם לצרכיו הלימודיים. קודם לישום הדו"ח היו התלמידים המתקשים מקבלים סלי סיוע ספציפיים בהתאם לצרכיהם הרי שכעת התלמידים המתקשים יסתמכו על התקצוב הכללי של ביה"ס, שמהשעות העודפות שלו הם אמורים לקבל 60%. ומה יקרה אם התקצוב הכללי יקטן? ומה יקרה אם לא ישארו שעות עודפות כלל? – חלקם עלול לקטון משמעותית ואולי אפילו להעלם.

תחקיר שפורסם בעיתון הארץ (ראלי סער, 30.6.03), מראה שלא מדובר בספקולציות בלבד. ברבים מבתי הספר שבהם אחוז גבוה של תלמידים מתקשים – יקטן הסיוע בצורה משמעותית. הכיצד? – עקב מספר תלמידים קטן בבתי הספר הללו. המשתנה של מספר התלמידים בבית ספר הוא משמעותי מאוד בחישוב של מספר השעות. גם אם יהיה לכל התלמידים מדד טיפוח מקסימלי, מספר קטן שלהם יוריד משמעותית את כמות השעות המתוקצבות. "בבתי הספר המבוססים כיתות הלימוד גדושות", מציינת סער, "מאחר שמערכת השעות העשירה שלהם מושכת תלמידים רבים. לאחר יישום דו"ח שושני בתי ספר אלה ירוויחו עוד שעות לימוד, שישפרו עוד יותר את איכות החינוך של התלמידים האמידים".

לעומתם רבים מבתי הספר היסודיים באיזורי מצוקה, בהם לומדים רוב יוצאי אתיופיה, הם בעלי מספר תלמידים קטן. מספר התלמידים הקטן יבטל את היתרון היחסי שיש למדד טיפוח גבוה של איזורי מצוקה. כך למשל, לפי תחקירה של סער, מאבדת קריית שמונה רבע מתקציבה (5 מיליון שקלים) ואילו רעננה והרצליה יקבלו תוספת, וכך יזכה בית הספר לטבע, שהוא אחד מבתי הספר האליטיסטים בת"א בתוספת של 11% לשעות הלימוד ואילו בית ספר החשמונאים, בשכונת יפו ד' בו לומדים 200 תלמידים משכבות המצוקה הקשות ביותר, יאבד 36% מהשעות שלו.

מבוכה וחוסר ידע

האם במשרד החינוך נתנו את הדעת לפגיעה של דו"ח שושני בבתי הספר החלשים? מסתבר שכן. על אף הישום המלא שלו, הקציב האוצר לחמש השנים הבאות 80 אלף שעות שבועיות נוספות, על מנת להחיל את השיטה באופן מדורג. "אנחנו עשינו בדיקה איזה בתי ספר יפסידו מהשיטה החדשה" מציין קראוס, "ותקצבנו אותם בהתאם. בשנת הלימודים הנוכחית (תשס"ד) האוצר נתן 25 אלף שעות, בשנה הבאה הוא יתן 16 אלף וזה ילך וימשך".כמו כן החל גף קל"ע לפני מספר חודשים במעקב על השלכות הדו"ח על בתי הספר, אולם עדיין לא הוציא מידע מעובד בנושא. "נשלחו לפני מספר חודשים טפסי מעקב ודווח מפורטים ביותר", נמסר מגף קל"ע, "שנועדו ללמוד כיצד מופעלים השנה המשאבים הרבים המוענקים לתלמידים העולים. החומר מוחזר בימים אלה לאגף ויוחל בתהליך עיבוד הנתונים".

על אף המידע החסר, אפשר היה להתרשם משיחות עם חמישה מנהלי בתי ספר יסודיים מאיזור הדרום, (בהם ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה) כי קיימת אי ודאות רבה בנוגע להשלכות הדו"ח. בניגוד לעמדתו של קראוס כי "מנהלי בתי הספר קיבלו אינפורמציה מלאה באשר ליישום דו"ח שושני, החל משיטת התקצוב לכל שלביה וכלה בהיקף התקציב המצופה בסוף התהליך", הרי שהם אינם מודעים בין השאר להפחתה המשמעותית בתקציב בשנים הבאות. "דו"ח שושני זו תוכנית חומש ומידי שנה מקצצים 15%" סבורה מנהלת אחת, "יהיו קיצוצים של שעות לחמש שנים". "אני לא יודעת מה הולך להיות שנה הבאה" אומרת מנהלת אחרת. "רק ביוני אנחנו נדע אם היקף השעות הצטמצם או לא", טוען אחד המנהלים, "זה כאשר נדע את ההקצבה האמיתית ללא הבונוס".

תקצוב השעות הנוסף יכול בהחלט להיות הסיבה מדוע לא נשמעו עדיין תלונות על הורדת התקצוב לבתי הספר. אבל גם המצב הזה הולך להשתנות בשנים הבאות כאשר יתוקצבו בתי הספר הנזקקים בהיקף נמוך יותר של שעות נוספות. ומה לדעתכם הולך להתרחש כאשר תקצוב כולל של 39 אלף שעות לשלוש שנים? ומה יקרה אחרי חמש שנים כאשר יאזל התקצוב הנוסף לגמרי? כמו במקרים נוספים, אי אפשר להשתחרר מהתחושה המעיקה, שאי הודאות בבתי הספר ובקרב הציבור, משרתת בראש ובראשונה את משרד החינוך – בכך שאינו צריך להתמודד עם ביקורת נוקבת על דרך התקצוב החדשה. אבל מטיבן של בעיות מסוג זה הוא שהן עלולות לצוץ בשלב מאוחר יותר, דווקא כאשר יהיה קשה יותר לעכל אותן ולהתמודד עימן.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system