חיפוש
Close this search box.

יישום תוכנית החומש לקידום קליטת קהילת יוצאי אתיופיה

ביום רביעי ה- 10/6/09 תקיים ועדת העלייה הקליטה והתפוצות בכנסת דיון בעניין תוכנית החומש. האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, הייתה שותפה פעילה בוועדה הבינמשרדית שמינה ראש הממשלה היוצא, אהוד אולמרט, לגיבוש תוכנית שתקדם את שילוב יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית. לקראת הדיון בכנסת, האגודה הגישה לוועדה מסמך המדווח על הפעולות שנעשו למימוש התוכנית עד עתה ונקודות הנוגעות להמשך יישומה.

רקע

האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה (להלן: האגודה) פועלת לשילוב מטיב של קהילת יוצאי אתיופיה בכל שדרות החברה הישראלית. כחלק מפעילותה זו, האגודה, הייתה שותפה פעילה בוועדה בינמשרדית שמינה ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, לגיבוש תוכנית שתקדם את שילוב יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית. תוכנית העבודה שגיבשה הוועדה אושרה על-ידי הממשלה ב-10 בפברואר 2008 – תכנית חומש לשיפור קליטת בני העדה האתיופית (החלטה מס. 3116). בכך היה כדי לקדם מענה ממשי עבור שילובם של יוצאי אתיופיה בכל תחומי החיים, מתוך הכרה בחסמים הניצבים בפניהם. עיקרם של אותם חסמים קשור בסביבת חיים של דלות, בידוד חברתי-גיאוגרפי, היעדר אמצעים מספקים לצמצום פערים בחינוך והיעדר אמצעים לשילוב מטיב בשוק העבודה. הממשלה אישרה למטרה זו תקציב כולל בסך של 869.7 מליון ש"ח עבור חמש שנות פעילות (2008 – 2012). עבור שנת 2008 נועד סכום של 82.5 מיליון ש"ח (מתוכם 50 מיליון ש"ח תוספת תקציבית של משרד האוצר והשאר מתוך תקציבי המשרדים השותפים בתוכנית). לשנות התוכנית הנוספות נקבע: "קצב ביצוע התוכנית והמקורות למימושה יסוכמו בכל שנת תקציב בנפרד". התקציב עבור שנת 2008 הועבר למשרדי הממשלה השותפים ביישום תוכנית החומש רק לקראת סוף שנה זו.

יישום הפעילות שנועדה לשנת 2008

להלן רשימת הנושאים שמתבקשת אליהם התייחסות הוועדה:

1. תקציב תוכנית החומש חייב במתכונתו את משרדי הממשלה השותפים בתוספת של 15% ממקורותיהם. ואולם, המשרד לקליטת העלייה ומשרד התמ"ת לא העבירו בשנת 2008 את חלקם כמתחייב. מדבריה של עופרה אבן (שיחה ב-4.6.09), פרויקטורית תוכנית החומש במשרד לקליטת העלייה, עולה כי למשרדים אלה לא נותרו יתרות תקציביות בעת קבלת החלטת הממשלה על יישום התוכנית. אי העברת חלקם התקציבי פגע בנפח פעילותה של התוכנית.

2. לא כל התקציב המתחייב עבור יישום פעילות בשנת 2008 הועבר לייעודו כמתוכנן. לדוגמה, בשל הקיצוץ שחל בתקציבי התרומות מחו"ל שיועדו ל"פרויקט הלאומי" ובעקבותיהם פגיעה בסיוע הלימודי לבחינות הבגרות, הוחלט לממן נושא זה מתקציבי תוכנית החומש. בפועל, תוכנית זו לא בוצעה עד כה בשל עיכוב האישור לפטור ממכרז למפעיליה אצל החשב הכללי במשרד האוצר. בעקבות עיכוב זה נמנע הסיוע שהיה אמור להינתן ל-700 תלמידים שביקשו לגשת לבחינות הבגרות (במועד החורף ובמועד הקיץ, תשס"ט). (שיחה עם דר' נגסט מנגשה, מנכ"לית הפרויקט הלאומי, 25.5.09).

3. המשרד לקליטת העלייה החליט על העברת כספים, שנועדו במקורם לסעיפי פעילות שונים של תוכנית החומש, לשיפור המחשוב במוקדי הקליטה. כך למשל, בפעילות שנועדה עבור ליווי בלימודים גבוהים נכתב בדוח סטאטוס ביצוע האחרון: "תקציב לא מחויב (כמה אלפים בודדים) נוידו לשיפור המחשוב במוקדי קליטה אתיופים". כמו כן, הסעיף של בקרת תוכנית קוצץ במחצית (250 אלף ש"ח במקום 500 אלף ש"ח) ו-75% מהתקציב שנועד עבור מידע לציבור נלקח (150 אלף ש"ח מתוך 200 אלף ש"ח). סך התקציב שנויד לרכישת מחשוב עבור מוקדי הקליטה מסתכם ב-290 אלף ש"ח.

המשך יישום תוכנית החומש

ב-12 במאי 2009 קבעה הממשלה הנוכחית את החלטתה לגבי אופן יישומה של תוכנית החומש – החלטה מס. 188, תחת הכותרת: "קליטת בני העדה האתיופית". החלטה זו קובעת קיצוץ של 20% במסגרת הכוללת של תוכנית החומש (700 מיליון ש"ח במקום 869.7 מיליון ש"ח שנקבעו בהחלטת הממשלה שבעניין תוכנית חומש, 10.2.08). לבד מזאת נקבע להאריך את תקופת יישום התוכנית בשנה נוספת, כך שביצועה יתפרס גם על שנת 2013. קיצוץ זה חל בעת שתקציבי הפעולה במשרדי הממשלה מקוצצים גם הם משמעותית. תלותם של קהילת יוצאי אתיופיה בחלק משמעותי מאותם שירותים מעמידה בסימן שאלה את פשר הקיצוץ החד שנעשה בתוכנית החומש. כך למשל, העניין נקשר לקיצוץ שהוטל על משרד הרווחה והשירותים החברתיים, בעת שבה כ-65% מכלל יוצאי אתיופיה מוכרים במחלקות לשירותים חברתיים – 68,794 נפשות, מהם 31,143 ילדים (איצקוביץ,נ. מגמות וכיווני פעולה להתערבות בקרב יוצאי אתיופיה המוכרים לשירותי הרווחה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, 2007). משרד זה נועד להסתייע בתוכנית החומש בשנת 2009, בעזרת תוספת של 3 מיליון ש"ח בלבד, כך גם בשנת 2010. במקור נועד עבור שנת 2009 תקציב של 12.8 מיליון ש"ח ובשנת 2010 – 34.8 מיליון ש"ח.

כתב: טל האס, מנהל יחידת המחקר, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה

תאריך יצירה: ‏7 ביוני 2009

המסמך כחומר רקע לדיון הוועדה באתר ועדות הכנסת: http://www.knesset.gov.il/committees/heb/material/data/alia2009-06-10.doc

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system