חיפוש
Close this search box.

הקסים דורשים לקחת חלק פעיל בסוגיית העלאת בני הפלאשמורה לישראל

לילך גביש

צילום: מנחם סיני

ביום שלישי יתקיים ברחובות כנס שיזמו הקסים, מנהיגיה הרוחניים של העדה האתיופית בישראל, בו הם קוראים לממשלה לאפשר להם לקחת חלק פעיל בסוגיית הקביעה מיהו יהודי מבני הפלאשמורה המבקשים לעלות לישראל ובכך לאפשר כניסה מבוקרת של הזכאים.

כעת ידוע על כ- 8700 בני הפלאשמורה שממתינים באתיופיה לעלייה לישראל, אשר הממשלה פועלת להעלותם. לדברי הקסים, רבים מהמבקשים לעלות אינם יהודים כלל, ולכן הקסים דורשים מהממשלה לערבם בבחינת יהדותם.

"אנו חרדים לציביונה היהודי של מדינת ישראל ובתוכה קהילת ביתא ישראל ופונים לממשלת ישראל כגוף האחראי, שיצטרך לדאוג לשארית יהודי אתיופיה ולסיום סוגיית העלאת בני הפלאשמורה. אנו דורשים מהממשלה לקחת חלק בהחלטות העומדות בפנינו – אלו שיש להם זכאות לשיבת ציון יעשו זאת, ואלו שאינם זכאים ישובו למקומם באתיופיה", אומר קס סמאי אליאס, מנהל המועצה הארצית של כוהני יהדות אתיופיה בישראל.

הקסים, יחד עם זקני העדה האתיופית, ידועים ביכולתם להצביע על ייחוס לשושלות המשפחות היהודיות, זאת גם מפאת האיסור הדתי בעדה להינשא לקרובי משפחה שבעה דורות לאחור. "צורת הטיפול בעליית הפלאשמורה לקויה", מעיד קס סמאי, המשמש כקס בראשון לציון, "המסקנה היא שמי שיש לו יכולת שכנוע, בלי קשר להתאמה אמיתית או לא, הוא זה שמצליח להתברג ולעלות לארץ, בעוד אלו שצריכים להגיע, אינם מצליחים לעלות לישראל".

"משנת 1996 מדינת ישראל מעלה את הפלאשמורה במסגרת חוק הכניסה מבלי לערב את מנהיגי הקהילה ואת מי שמכיר מי מזרע ישראל", נאמר בהודעה לכנס, "מועצת כהני העדה החליטה להיות מעורבת בקביעת החלטות מי זכאי לעלות לפי החלטות הממשלה בשיתוף כהני וזקני העדה שהתגוררו באזורים השונים באתיופיה".

עוד נאמר בהודעה כי "נושא הפלאשמורה חייב להיבדק בצורה מעמיקה בשיתוף כהני הדת, רבני הקהילה וזקני העדה. הסחבת הזו יוצרת סבל אצל הממתינים באדיס אבבה ובגונדר, יוצרת קרע עמוק במשפחות בישראל, בין וותיקים לחדשים, מפרקת משפחות ואפילו מובילה להתאבדויות והזנחת ילדים".

"הפניה שלנו נובעת מכך שככל שעברו השנים הסבל גדל. אנו רואים ומכירים בסבלם של אלו שעדיין ממתינים באתיופיה, ולכן אנחנו דורשים ממשלת ישראל להיות בין אלו שבודקים את המבקשים לעלות", מוסיף קס סמאי, "אנחנו, הקסים והאנשים המבוגרים, בקיאים בשושלות ומומחים בספירת הדורות, זאת מאחר ובאתיופיה הספירה התבצעה בעל פה ולא על פי מסמכים".

"מי שבודק את הזכאות לעלייה כעת הוא חסר יכולת לבדוק את יהדותם", הוא מוסיף, "האנשים שאמונים על העלייה לא בקיאים בספירת הדורות. אי לכך מגיעים אנשים שאין להם קשר ושלא צריכים להגיע, ואלו שצריכים לעלות ממתינים באתיופיה וסובלים. הקרובים שלהם כאן בארץ סובלים מניתוק, געגועים ותסכול יום יומי. אלו שיש להם בני משפחה באתיופיה, עובדים בעבודה מאומצת, על מנת לשלוח כסף למשפחות שם, פעמים רבות על חשבון המשפחה, הזוגיות והילדים. כל עוד החצי השני שלהם נשאר שם, הם לא חיים חיים נורמאלים".

"העלייה באופן הזה פוגעת בדת היהודית ובעדה שלנו", אומר קס אביהו עזריה, יו"ר המועצה הארצית של כהני יהדות אתיופיה בישראל, "מי שמעלה אותם לא מתעניין ביהדותם, העיקר שתהיה עלייה. אנשי הממסד הרבני מקשיבים לאנשי הארגונים, שלאורך הזמן עושים מה שנוח להם. זה לא הי במהלך העלייה מסודן, בה היינו מעורבים. אפילו שם, במקום מסוכן, לא היתה שום טעות. איך אפשר לדעת מיהו יהודי? זה לא כתוב על המצח. אנחנו דורשים ממשלת ישראל לקחת אחריות ולהעלות רק את מי שצריך".

בשנים האחרונות, עקב אי הסדרת מעמד הקסים על ידי הממסד הדתי בישראל, עסקו הקסים בנושאים קהילתיים ברמה המקומית. כעת, מפאת הטעויות שנעשו, הם מבקשים לעסוק בנושא מהותי לעתידה וגורלה של העדה בישראל: עליית בני הפלאשמורה. הקסים קוראים לבאי הכנס להשתתף בהחלטות והתלבטויות, ולקבל את תמיכתם למעורבותם בנושא.

"עליית הפלשמורה מתבצעת באופן לא נכון. במשך 20 שנות עלייתם 50% מהעולים שמגיעים לא מגיע להם לעלות לישראל והממשלה אף פעם לא תפסה את הטעות הזאת", אומר קס אביו, "אנשי הדת של העדה יודעים מי יהודי ולא הממסד הרבני. אנחנו הגענו משם ועל כן אנחנו יודעים מי בן כל משפחה ומשפחה. אנחנו אומרים די לשלילת מעמד הקסים".

"הקסים תמיד עקבו אחרי עליית הפלאשמורה, התעניינו ושמעו את רחשי הלב של כולם. אנו חיים עם בני הקהילה יום יום ועוסקים בנושאים שונים בפן העירוני והאזורי", אומר קס סמאי, "אנחנו דורשים להיות מעורבים, על מנת שלא כל גוף יעשה שימוש באותם אנשים שמבקשים לעלות לישראל. כאן לא מצפה להם עתיד ורוד. בגלל ההפקרות, בקרב מבקשי העלייה פועלים מיסיונרים מדתות וגופים שמנסים לנצל את החולשה והמצב לאינטרסים שלהם".

על מספרם של בני הפלאשמורה, אומר הקס סמאי, כי: "המספרים תמיד משתנים. עולים ולא יורדים. גם מכך נובעת הדרישה שלנו להיות מעורבים. עכשיו אני שומע על 8700 איש ולא יודע אם המספר הזה יישאר, או יעלה".

"האבסורד הוא שלא הרבנות ולא משרד הפנים יודעים מה קורה. וזה הדבר הבלתי נסבל, שפקידים שאין להם שום קשר לנושא, לקחו אחריות והשפיעו על גורלה של העדה. זה לא חדש, שלוקחים מישהו שיהיה אחראי לגורלה של העדה", אומר הקס אביהו.

"אנחנו מנהיגות רוחנית שרואה את כולם באופן שווה וכך גם הדאגה שלנו היא לכולם. אנחנו לא באים להתנגח, אלא באים מתוך דאגה לקהילה שסובלת. אחרי הכנס אנו מתכוונים לפנות לרבנות ולמשרד הפנים", מבהיר קס אליאס וקס אביהו מסכם: "אני קורא לכל המוסדות והארגונים להגיע ולתת את תמיכתם לקסים, כדי שהממשלה תיקח את הנושא ברצינות ותאפשר לנו לספור את הדורות באופן מקצועי. אנחנו באים לעזור למדינה".

הכנס יתקיים בב' אדר תש"ע ה-16/2/2010, בשעה 15:00 בבניין עיריית רחובות רחוב ביל"ו 2, קומה ב'.

בצילום: קסים בחג הסיגד

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system