חיפוש
Close this search box.

הקהילה מתגייסת לעזור לטייצ'ו אווקה

מערכת האתר

ביום שלישי, 9/9 בשעה 18:00 יערך ערב התרמה למען הנער טייצ'ו אווקה, חולה סרטן. במהלך הערב יתקיימו הופעות עם מיטב האמנים והזמרים. האירוע יתקיים במתנ"ס קרית משה, רח' גבריאלוב רחובות. מחיר כרטיס: 60 ש"ח לזוג: 100 ש"ח. לפרטים נוספים: 0507662002, 0546369821

 

טייצ'ו בן ה- 18.5 עלה מגונדר לפני כשש שנים יחד עם משפחתו. שנה לאחר שעלה, והוא בן 12, אובחן כסובל מסרטן מסוג לויקמיה (

ALL) – סוג סרטן בו הגידול נמצא במח העצם, בתאים המייצרים את מרכיבי הדם. בימים אלו מתגייסים גופים רבים למציאת תורם מח עצם למען טייצ'ו. הסיכוי הגבוה ביותר למצוא תורם עבורו הוא מקרב יהודי אתיופיה. כל מה שנדרש כדי לאתר את התורם הוא לתת דגימת רוק, אשר גם אם יסתבר שהתורם אינו מתאים לתרומה עבור טייצ'ו, הוא עשוי להציל חיים של רבים אחרים בני העדה הלוקים במחלה.

טייצ'ו טופל כשנה וחצי בבית החולים סורוקה, וחלה אצלו נסיגה של המחלה. זמן קצר לאחר מכן עבר עם בני משפחתו לבית שמש, שם הוא מתגורר עד היום. עקב מעבר הדירה הוא העביר את הטיפול והמעקב לבית החולים הדסה עין כרם. במשך כמעט חמש שנים הוא נהנה מבריאות טובה והגיע לביקורי מעקב פעם בכמה חודשים.

בחודש אוקטובר האחרון החל לסבול משיעולים דמיים והגיע לבית החולים, שם אובחנה חזרה של המחלה. המשמעות הרפואית של מצב זה הוא טיפול מקיף, הכולל השתלה של מח עצם, במטרה להחליף את מח העצם החולה במח עצם בריא. בימים אלו הגיע טייצ'ו לשלב זה בטיפול, והחל חיפוש אחר תורם מתאים. בחיפוש במאגר הארצי והעולמי לא נמצא תורם כזה. אחת הסיבות לכך היא שהסיכוי למצוא תורם בקרב אוכלוסיה שאינה אוכלוסיית המקור של המועמד להשתלה הוא קטן ביותר. המשמעות למעשה היא שהסיכוי הריאלי היחידי למצוא תורם הוא בקרב אוכלוסיית יהודי אתיופיה. המצב העכשווי הוא שמעטים ביותר מקרב יהודי אתיופיה נבדקו בעבר לצורך בדיקת התאמה לתרומת מח עצם, גם ואולי בעיקר לאור משבר האמון אשר נוצר לאור השמדת תרומות הדם על ידי מד"א.

קיימת חשיבות רבה במציאת תורם מקרב הקהילה למען טייצ'ו. בני משפחתו הקרובה נבדקו ולא נמצאו מתאימים למתן תרומה. לאור זאת עולה הצורך להרחיב את החיפוש אחר תורם מתאים אשר עשוי לתרום תרומה מצילת חיים לטייצ'ו, כמו גם ליהודים אחרים ממוצא אתיופי אשר סובלים כעת או יסבלו בעתיד מסוג זה של סרטן או ממחלות אחרות המצריכות השתלת מח עצם. אותם אנשים אשר יסכימו לתת דגימת דם לבדיקת התאמה להשתלה יישארו במאגר של הדסה אשר ישמש גם ליהודים אחרים ממוצא אתיופי הסובלים מבעיות דומות.

בית החולים הדסה עין כרם מקדם תוכנית פעולה למבצע מציאת תורם להשתלת מח עצם עבור טייצ'ו:

בשלב הראשון, לאור המודעות הנמוכה יחסית לנושא בקרב העדה האתיופית, פורסמה בתחילת אפריל כתבה בעיתון "ידיעות נגט" אשר תכליתה היא להגביר את הידע והמודעות לנושא.

מבצע ההתרמה יערך במשך שבוע וחצי בריכוזים של אוכלוסיה מהעדה האתיופית ברחבי הארץ: נתניה, עפולה, באר-שבע, לוד, בית שמש, קרית גת, אשקלון, קריות, ירושלים. ניידת תגיע בכל יום ליישוב אחר, ותעסוק באיסוף דגימות במקום.

ייווצר קשר עם מערכת תוכנית הטלוויזיה "דרך העיניים שלנו", וכן עם ערוץ הרדיו האתיופי, וכן עם התקשורת הארצית, במטרה לפרסם את המבצע.

מנכ"ל עמותת זכרון מנחם- מר חיים ארנטל, אשר הסכים לקחת אחריות לוגיסטית על המבצע- להעמיד לרשות המבצע ניידת וארבעה אנשי צוות אשר יעסקו בלקיחת דגימות הרוק במקומות שונים ברחבי הארץ.

הכסף הנדרש לביצוע המבצע יועבר לעמותת זכרון מנחם, וממנה אל המעבדה המבצעת בדיקות HLA להתאמה לתרומת מח עצם.

לאנשי הניידת יתלוו עובדי מכון ברנקו וייס, אשר עובדים באופן שוטף עם נוער אתיופי. הם יהיו אחראים על הקשר בין אנשי זכרון מנחם לבין אנשי הקהילה במקום.

לאחר התייעצות עם מנהל מחלקת השתלות מח עצם, פרופ' אור, הוחלט כי יש לשאוף לאיסוף של כ-2000 דגימות, בכדי להגיע לסיכוי ריאלי למצוא תורם מתאים.

עלות כל בדיקת מעבדה ביחס להתאמה של התרומה היא 190 ₪.

לפיכך העלות הכוללת של המבצע היא כ 380,000 ₪.

חשוב להדגיש כי מעורבותם של כל הגורמים שצוינו לעיל היא על בסיס התנדבותי בלבד. חשיבותו של מבצע כזה, היא רבת רבדים ומשמעות. מעבר לסיכוי להציל את טייצ'ו, היא תשפר באופן ניכר את הסיכוי להציל חולים אחרים בני העדה בעתיד ואף בהווה. מעבר לכך, יש במבצע שכזה פוטנציאל רב של העמקת המודעות והתרומה של בני הקהילה זה לזה, ולחברה הישראלית בכלל.

גדי רז, מתמחה בפסיכולוגיה שיקומית מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים בביה"ח הדסה עין כרם, ירושלים, מלווה את מבצע ההתרמה וניתן לפנות אליו בפלאפון: 050-9109718, או במייל: e-mail:gadirazster@gmail.com

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system