חיפוש
Close this search box.

הפסקת הריון יזומה בקרב נערות

פסיל ביינסיין

הריון לא מתוכנן בקרב נערות ישראליות ממוצא אתיופי בגיל ההתבגרות (19-12 גילאי) הוא נושא רגיש, שממעטים לדבר עליו. ב-20 השנים האחרונות שיעור הפסקת הריון בקרב נערות ישראליות ממוצא אתיופי ממשיך להיות גבוהה פי שלוש בהשוואה לצעירות ישראליות שאינן ממוצא אתיופי באותם הגילאים.

אין ספק שהקליטה בחברה הישראלית הובילה לשינויים רבים בסגנון החיים הנהוג באתיופיה, בגישה לזוגיות ולקיום יחסי מין. בישראל חלה עלייה בשכיחות הפעילות המינית בגיל הנעורים וכן, בהתמודדות עם הריון לא מתוכנן. במחקרים שביצענו אנוכי ועמיתי (שיפורסמו בקרוב בכתב העת המדעי "הרפואה"), עולה שגם גיל ההתנסות המינית נמצא במגמת ירידה.

על ההורים מוטל להוות אוזן קשבת למתבגרות ולספק להן מידע רב, ככל הניתן, על חינוך מיני

בין הגורמים המרכזיים לפעילות מינית בגיל ההתבגרות: ירידת גיל הופעת הווסת הראשונה, בשלות מינית וחשיפה לתכנים מיניים דרך אמצעי המדיה, שתוצאותיה הם לעיתים גם הריונות בלתי רצויים.

סכנה בריאותית וחברתית

הריון לא מתוכנן בגיל צעיר עלול להוות חוויה טראומטית עבור הנערה. הפסקת הריון יזומה עשויה להיות בעלת השלכות גופניות ונפשיות. אם גיל האם נמוך מ-17 שנה, עשויות להיות פגיעות רבות יותר בעובר, כגון פגות ומשקל לידה נמוך של הילוד. יתרה מכך, מתבגרות המקיימות יחסי מין חשופות יותר להידבקות במחלות מין המעוברות על ידי מגע מיני. הידבקות במחלות מין מהווה סיכון גם עבור הילוד ולא רק לנערה עצמה.

בפני נערות ממוצא אתיופי ניצבים אתגרים ודילמות נוספים על אתגרי גיל ההתבגרות של כלל הנוער הישראלי. מצד אחד רצון להשתלב בחברה, תוך אימוץ נורמות וקודים מקומיים ומצד שני, תפיסות תרבותיות ומצבי מעבר בין תרבותיים, שעלולים להקשות על התמודדות עם סיכונים מיידיים או עתידיים. לנערות ממוצא אתיופי יש פחות מודעות ונגישות לאמצעי מניעה, לעומת נערות יהודיות שאינן ממוצא אתיופי. חלק מהצעירות אינן מודעות לאפשרות שהן עלולות להרות גם במקרים שבהם אין סדירות בווסת בתקופת ההתבגרות, במקרים של קיום יחסי מין חלקיים ובמקרים של שימוש בשיטת המשגל הנסוג.

אחד החסמים המרכזיים להתנהגות מונעת הוא העדר תקשורת משפחתית בנושאים מיניים, הנובעים מתפיסה תרבותית ששיח על מין הוא טאבו. יתרה מכך, שימוש באמצעי מניעה נתפס בקרב חלק מהצעירות כמתירניות מינית. גם אלה שמעוניינות להשתמש באמצעי מניעה המחייבים מרשם רופא נרתעות להגיע לשירות הרפואי, בשל חשש מבדיקה גניקולוגית או מחשש שדיווח על כך יגיע לבני משפחתן ולחברותיהן.

המלצות להפחתת הריון לא מתוכנן

על מנת להפחית את שיעור הפסקת הריון בלתי רצוי מוטלת החובה על מוסדות כגון משרד הבריאות וחינוך, וכן על ארגונים ועמותות העוסקים בחינוך והעצמת קהילה, לשלב תכניות לחינוך מיני כחלק מתכניות ההעשרה. רצוי לספק לנערות מידע מקיף ומהימן על אמצעי מניעה שונים, על יתרונותיהם וחסרונותיהם, ועל אמצעים למניעת מחלות מין על מנת לסייע להן להחליט האם הן מעוניינות לקיים יחסי מין והחל מאיזה גיל. כדאי גם להמליץ למתבגרות על שימוש משולב באמצעי מניעה – גלולות למניעת הריון וקונדום, למניעה משולבת של הריון ומחלות מין. על ההורים מוטל להוות אוזן קשבת למתבגרות ולספק להן מידע רב, ככל הניתן, על חינוך מיני. מומלץ לא רק להסתפק באמירה 'אל תעשי זאת', אלא לשוחח על חינוך מיני כבר בגיל ההתבגרות.

בניגוד לדעה הרווחת כי חינוך מיני מעודד מתבגרות, שאינן בשלות לכך, להתחיל בפעילות מינית, כאשר תכניות אלו מועברות נכונה, גם מחוץ לכותלי בתי ספר, הן מדגישות את מורכבות הנושא ובמקרים רבים אף משפיעות על דחיית מועד תחילת קיום יחסי המין.

הכותב הוא חוקר בבית ספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית ע"ש בראון, האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה.

קבצים מצורפים

עמוד 11

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system