חיפוש
Close this search box.

הערות אודות הספר: "אסתרי" מאת אומרי טגאמלק אברה

דניאלה ספיר

רגע לפני הנפילה הגדולה, שבה נמוגים הסיכויים להימשות מהתהום, מתעורר גיבור הספר ובשארית כוחותיו מעתיק את עצמו ממציאות של דיכוי עצמי, ייאוש, היכנעות לשנאה, לכעסים, להתעטפות במסכי עישון ללא הפסקה וערפול חושים לתוך מסע נואש של התנקות והיטהרות מאסיבי, שמפגיש אותו עם ערכי הטוהר והיופי האבסולוטי-האלוהי של ילדותו.

המשבר שלתוכו נקלע הגיבור הוא משברה של ביתא-ישראל כולה, והוא מתואר כשחור משחור, כתולדה ממעשיו הבלתי אחראיים של האדם הלבן, של הפרנג'ים, שקלטו את בני העדה האתיופית "מתוך יוהרה, התנשאות, חוסר רגישות ותרמית".

רק לאחר שהוא חוזר להיטהרות של ילדותו מחליט המחבר לראות את החיים באורות יותר חיוביים ויותר מאמינים, ולחזור להיות אדם קדוש, בעל שליחות הקשורה להצלת בני "ביתא-ישראל" הנמצאים במצבי משבר קשה מנשוא.

ארבעה חלקים לספר:

אידיליה של ילדות שופעת אורות וצבעים, שמחה וחיוניות, מנהגים ומושגים קדומים ושובבות – תקופה שבה מקבל הגיבור הילד הכשרה צמודה מסבתו לחיים ייחודיים של חוכמה וקדושה, ייעוד של "ילד אסתרי".

המסע הנורא בדרך לירושלים, המלווה מחלות ומוות, ייאוש, קדרות והלם.

משבר האמון והשקיעה של הגיבור ושל ביתא-ישראל. רק כאשר מרוב חוסר אונים זועקת ומשוועת נשמתו של הגיבור, מגיעה ההיוושעות והוא חוזר להיות "שליח" הבשורה וה"אסתרי".

מבט מיוחד על תולדותיה וגורלה של ביתא-ישראל, והקשר שלה עם הציפור המופלאה, האסתרי.

ילדות, אמונה, מיסטיקה ורוחניות:

נופי אתיופיה הפרוסים בחלק הראשון של היצירה הם קסומים ומופלאים. שפע של ביטויים ומושגים נמסרים באמהרית, עד כדי כך שהחלום שלי ללמוד אמהרית נראה סוף-סוף קרוב להתגשמות (אך בכל זאת אני עדיין מחפשת מורה). חווים את החוויות עם הילד הגיבור ופשוט נהנים.

מעל כל דפי הספר מרחפת דמות מופלאה: דמותה של הסבתא אזלץ', בעלת הכוחות המיסטיים המיוחדים, שמייעדת את הילד הגיבור להיות יורשה הרוחני ומכוונת אותו להתנסויות מרגשות ומצמררות. בזכות ההתנסויות האלה, הוא חוזר אל עצמו מאוחר יותר, לאחר שכל הסיכויים כמעט אבדו וחוזר לחוויות טבע מסעירות במעמקי יערות הכרמל ובמימיו המטהרים של הירדן.

למרות שהפיתוי גדול להוסיף ולתאר פנינים מהספר הזה, המצויות בו בשפע, אסתפק בדברים אלה. קראו בעצמכם ותראו…

 

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system