חיפוש
Close this search box.

דע את זכויותיך

דע את זכויותיך

מאת: עו"ד משה סמו עונה לשאלות הקוראים במדור חדש של יעוץ משפטי

עבדתי במקום עבודה מסודר במשך 3 שנים. לפני חודש וחצי הודיע לי מנהל העבודה שהוא מפטר אותי כי אני מחסיר ימי עבודה רבים. אמרתי לו שאני צריך להשתתף בכל מיני אירועים של משפחתי המורחבת (חתונות, בר/בת מצווה, חנוכות בית ולוויות). אבל זה לא עזר. הוא אמנם שילם לי שכר עבור החודש האחרון, אבל לא שילם לי פיצויים. מה מגיע לי ומה לא?

תשובה: ראשית, כדאי לנסות ולשכנע את המעביד להשאיר אותך בעבודה, בתנאי שאתה תתחייב להפחית את ימי ההיעדרות שלך מהעבודה. שנית, עובד אשר פוטר על ידי מעסיקו, ואשר עבד למעלה משנה במקום עבודתו, זכאי לקבל פיצויי פיטורים מאת המעביד, ועל כן הינך זכאי מהמעביד לפיצויי פיטורים עבור כל 3 שנות עבודתך. גובה פיצויי הפיטורים ייקבע על בסיס שכר של חודש עבור כל שנת עבודה. בנוסף, אם המעביד לא נתן לך הודעה מוקדמת שהוא מתכוון לפטר אותך, עליו לשלם לך גם דמי הודעה מוקדמת.

קיים גם תשלום עבור ימי אבל שעובד זכאי לו, אולם רק כאשר העובד יושב שבעה על מות בן משפחה קרוב. לכן במקרי האבל שבהם אין מדובר בבני משפחתך מקרבה ראשונה (הורים, ילדים, אחים ואחיות), אינך זכאי לתשלום.

אני עובדת כמזכירה במשרד מזה כשנתיים, הודעתי למעסיק שלי שאני בחודש השישי להריון והוא איחל לי מזל טוב. אבל אחרי חודש, בלי שום סיבה, הוא הודיע לי שאני מפוטרת. שאלתי אותו למה והוא נתן לי כל מיני הסברים לא רלוונטיים. האם יש לו זכות לפטר אותי בגלל שאני בהיריון?

תשובה: לפי החוק, אסור למעביד לפטר עובדת בהיריון, ועליו לקבל אישור מהפיקוח על עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה. כמו כן אסור לפטר עובדת במשך תקופה של 45 יום לאחר חופשת הלידה. על המעביד חל גם איסור על הקטנת היקף משרתה של העובדת, מבלי לקבל אישור. הגבלת הפיטורין, חלה הן על עובדת זמנית והן על עובדת קבועה, והן על עובדת דרך כוח אדם, והכול בתנאי שעבדה קודם לכן לפחות 6 חודשים.

בנוסף, באפשרותך להגיש תלונה נגד המעביד לפיקוח על עבודת הנשים הנמצא במשרד העבודה והרווחה, והמעביד צפוי לקנס.

אני משוחררת כבר חצי שנה ועניתי עם חברתי מהשירות (פרנג'ית) לאותה מודעת דרושים למלצריות שפורסמה בעיתון המקומי. לי היה ניסיון קודם בעבודת מלצרות במהלך הצבא ולה לא היה ניסיון אבל היא התקבלה לעבודה ואני לא. חברתי ניסתה לברר אצל הבוס שלה למה לא התקבלתי והוא אמר שאם הוא ייקח מלצרית אתיופית הלקוחות יברחו לו. אני רוצה לשאול: האם אפשר להגיש תביעה על אפליה נגד בעל המסעדה?

תשובה: מבחינת החוק יש אבחנה ברורה בין המגזר הפרטי לציבורי. למגזר הציבורי אסור להפלות והוא חייב לנהוג על פי עקרונות השוויון. לעומת זאת במגזר הפרטי אין בעיה להפלות (לדוגמא: אני יכול לבחור למי למכור את הרכב שלי). אלא שמאז חקיקת החוקים האוסרים הפלייה בעבודה המצב שונה וגם על בן אדם פרטי חל איסור להפלות עובד או דורש עבודה מחמת גזעו, דתו, לאומיותו או ארץ מוצאו, הן בקבלה לעבודה והן בתנאי עבודתו ובקידומו בעבודה.

לכן, יש לך זכות להגיש תביעה נגד המעביד בבית הדין לעבודה. הבעיה העיקרית בתביעות שעניינן אפליה בעבודה הוא הקושי שקיים להוכיח כי המדובר בהתנהגות מפלה. על פי החוק חובת ההוכחה בשלב הראשוני הינה על העובד, ויש לבסס את התביעה על ממצאים עובדתיים דוגמת הקלטות בהן המעביד מודה בהפליה, או עדויות של עובדים אחרים, אודות התנהגות מפלה של המעביד ועוד. לאחר מכן, נטל השכנוע עובר למעביד והוא יצטרך לשכנע את בית הדין כי לא הפלה אותך.

באשר להעדפת הלקוחות, קבעו בתי הדין לעבודה כי יתרון כלכלי המבוסס על אפליה אינו לגיטימי, ויש לבחון רק את כישורי העובד בהקשר לעבודה ואין לייחס משקל לרצונות הלקוחות, לכן לטענת בעל המסעדה אודות ההעדפות של הלקוחות, אין בסיס חוקי.

המידע המופיע במדור זה ממצה ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ובכל מקרה ספציפי מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקי בנושא.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system