חיפוש
Close this search box.

דע את זכויותיך

מאת: עו"ד משה סמו

שאלה: עליתי לארץ בשנת 1984 ופקידי העלייה רשמו את שנת לידתי על סמך הערכה גסה ומבלי שישאלו אותי. כך יצא שנרשמה לי שנת לידה שהופכת אותי לצעיר ב- 4 שנים מגילי הנכון, הביולוגי. אני מבקש לדעת האם ניתן לעשות משהו בעניין זה, האם אני יכול לתקן את הרישום של גילי בתעודת הזהות ולהחזיר אותו לרישום הנכון?

תשובה: תיקון הרישום של שנת לידתך, הוא עניין מורכב. יש להגיש בקשה לתיקון גיל לבית המשפט לענייני משפחה הסמוך למקום מגוריך, רצוי באמצעות עו"ד הבקיא בתחום.

על פי הדין, על המבקש תיקון גיל להוכיח:

· כי הגיל הרשום במשרד הפנים אינו נכון.

· מהו הגיל הנכון.

כלומר: ראשית, עליך לשכנע את בית המשפט בראיות הכוללות מסמכים (אם יש), וכן עדויות של אנשים המכירים אותך, ובכלל זה בני משפחה, כי התאריך הלידה הנקוב בתעודת הזהות אינו נכון.

לאחר שפתרת בעיה זו, אתה צריך להתמודד עם בעיה נוספת, קשה יותר. עליך לשכנע את בית המשפט מהו גילך הנכון. כלומר: עליך להציג מסמכים ו/או עדויות אשר ישכנעו את בית המשפט בנכונות טענתך אודות גילך הביולוגי. עליך להציג ראיות משכנעות אודות גילך הביולוגי, ולא די בראיות שהצגת בכדי להוכיח כי הגיל הרשום אינו נכון. בסיכומו של דבר יש כאן שני תנאים מצטברים שעליך לעמוד בהם בכדי שישונה גילך.חשוב לבדוק את התקיימותם של שני תנאים אלה טרם הגשת הבקשה לתיקון גיל, שכן הגשת בקשה בצורה לא נכונה ומבלי שיש בידיך באותה עת את כל הראיות התומכות בבקשה, עלולה למנוע ממך בעתיד הגשת בקשה נוספת לתיקון גיל.

הערה: אם אין טעות בשנת הלידה וכל שהינך מבקש הינו תיקון החודש והיום בלבד (שינוי ה-00.00), הרי שהינך יכול לחתום על תצהיר בפני עו"ד או שופט בימ"ש שלום ובו הצהרה מהו תאריך לידתך הנכון (דהיינו יום וחודש). עם תצהיר זה עליך לגשת למשרד הפנים, ועל סמך התצהיר ישונה תאריך לידתך. אולם, חשוב להדגיש כי לאחר מילוי תצהיר זה לא יהיה באפשרותך לשנות את שנת הלידה מאחר ורשויות החוק מתייחסות אל התצהיר כמסמך שמסכם את כל תביעות השינוי שלך.

שאלה: לפני מספר ימים קיבלתי מכתב מאת המוסד לביטוח לאומי ולפיו יש לי חוב בשל 3,000 ₪, בגין אי תשלום דמי ביטוח. כשפניתי לסניף ושאלתי עבור אלו שנים החוב התברר לי שהמדובר בחוב שנצבר בשנים בהם עדיין הייתי תלמידה בפנימייה, אבקש לדעת האם עליי לשלם את החוב? האם יש חלקים ממנו שניתן לוותר עליהם?

תשובה: באוגוסט 2002 נכנס לתוקפו תיקון לחוק הביטוח הלאומי אשר קובע כי תלמיד הלומד במוסד חינוכי על-יסודי או מי שמצוי בהכשרה מקצועית פטור מלשלם את דמי הביטוח החל מגיל 18 ועד הגיעו לגיל 21, עבור התקופה שבה הוא נמצא בלימודים. וזאת בתנאי שהחל בשירות סדיר או בשירות לאומי בהתנדבות לפני שמלאו לו 21 שנים (החוק נכנס לתוקף ב -1.8.02). לכן, אם באוגוסט 2002 היית בת 18, הרי שעלייך לפנות אל סניף הביטוח הלאומי שם מתנהל תיקך בצירוף אישור לימודים מבית הספר, ובעיה זו אמורה למצוא את פתרונה.

למי שעדיין לא קיבל מכתב דרישה מהביטוח הלאומי וחושש שיש לו חוב, מומלץ לגשת לסניף שבו הוא מטופל כדי לברר אם יש לו יתרת חוב לביטוח לאומי. במידה ובביטוח לאומי אומרים שאין חוב, יש לבקש כי תשובה זו תינתן בכתב. מי שעניינו לא מטופל במסגרת התיקון לחוק הנ"ל, מוזמן לפנות אל האגודה הישראלית בצירוף מכתב הדרישה מהביטוח הלאומי, ואנו נטפל בפנייה מול המוסד לביטוח לאומי.

בכל מקרה שקיים חוב לביטוח הלאומי, ניתן לפנות במכתב אישי אל המוסד לביטוח לאומי תוך פירוט נסיבות אישיות, ולבקש כי ינכו מהחוב קנסות, ריביות והפרשי הצמדה, וכן ניתן לבקש את פריסת החוב לתשלומים בהתאם ליכולת.

המידע בפינה זו, הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ואין לפעול לפיו בכל מקרה קונקרטי. מוצע להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system