חיפוש
Close this search box.

דו"ח הפערים החברתיים נזרק לפח

תמונה עגומה של פערים בין הקהילה האתיופית לבין שאר האוכלוסיה היהודית עולה ממסקנות הועדה הפרלמנטרית בנושא הפערים החברתים-כלכליים. על פי ח"כ רן כהן, יו"ר הועדה, המצב רק ילך ויחמיר עד כדי התפוצצות.

כשנה וחצי ישבה ועדת החקירה הפרלמנטרית בראשות ח"כ רן כהן ודנה בנושא הפערים החברתיים-כלכליים בישראל. מסקנות הועדה שהתפרסמו בחודש דצמבר 2002 היו צפויות מראש. מתוך תקציר הדו"ח עולה כי במהלך עשרים השנה האחרונות הלך והעמיק הפער החברתי-כלכלי בין השכבות החלשות בישראל לבין השכבות החזקות. על פי הנתונים נמצאת מדינת ישראל במקום השני בקרב המדינות המערביות מבחינת גודל הפערים. מובן כי מצבם של עולי אתיופיה, מנתונים שנאספו בסיוע 'אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה', הוא קשה מאוד. אומר ח"כ רן כהן: "אנחנו קבענו בדו"ח שלגבי שלוש קהילות מדובר בפצצה מתקתקת: לגבי הקהילה האתיופית לגבי הציבור החרדי ולגבי הקהילה הבדואית בנגב"

בדו"ח עולה ההשוואה הבלתי נמנעת בין הטיפול הלקוי בעליה של שנות החמישים לבין הטיפול בעולים מאתיופיה: "הפערים שמהם סובלת העלייה מאתיופיה. מעידים כי הכשלים שאפיינו את קליטת העליה בשנות החמישים עלולים לחזור על עצמם, אולי אף באופן חמור יותר". קהילת עולי האתיופיה בארץ, המונה כ- 85,000 נפש (מתוכם 23,000 ילידי הארץ), סובלים על פי הדו"ח מבעיות חברתיות וכלכליות קשות. בנוסף לאחוזים גבוהים של אבטלה (כ- 25%) מועסקים רוב האתיופים (92%) במקצועות צווארון כחול ובשכר נמוך. האוכלוסיה האתיופית מתגוררת ברובה בשכונות מצוקה ובתנאי דיור קשים, חיה במידה רבה של בידול והסתגרות חברתית, חשופה לגילויי אפליה ודעה קדומה ומתקשה להשתלב בחברה הישראלית.

לתמונה מדאיגה זו נוסף מצבה העגום של העדה האתיופית במערכת החינוך. על פי הדו"ח: "ההסכמה הגורפת והמקיפה בדבר מרכזיות החינוך כמנוף לצמצום הפערים היא נכונה אך רוב הממשלות לא יישמו את המתחייב ממנה לגבי ההשקעה בחינוך ולגבי אופן התקצוב על בסיס אפליה מתקנת". על פי אמירה זו אמור החינוך להיות הכלי העיקרי לצימצום הפערים. אלא שבפועל מערכת החינוך מצטיירת בדו"ח כמשותקת במקרה הטוב, ובמקרה הגרוע אף מוסיפה להנצחה ולהגדלה של הפערים. במערכת החינוך מוסללים עולי אתיופיה בעיקר לזרם הממלכתי-דתי לפנימיות ולבתי ספר מקצועיים וחקלאיים. עליה זו סובלת משיעורי נשירה גבוהים, 6% בגילאי 14 – 17 (שיעור כפול מזה של האוכלוסיה היהודית). שיעור הזכאות לבגרות בקרב תלמידי י"ב היה 30% בשנת 2000.

עקב הפיזור המוקדם של הכנסת בשנה שעברה לא זכתה הועדה להשלים את עבודתה. רן כהן: "למעשה בסוף הכנסת הקודמת אני הגשתי לנשיא המדינה ולכנסת את עיקרי הדו"ח שממצה את כל העבודה של מה שקרה בין 1980 ל- 2001. בקרוב צריך לצאת הדו"ח המלא. אני לא יודע אם יהיה לי רוב בכנסת להעביר החלטה להקים שוב את ועדת החקירה. הכוונה המקורית שלי הייתה לחקור מה קרה ב- 20 שנה ולהגיש תוכנית לאומית לצימצום הפערים החברתיים עד 2010". התוכנית הכלכלית החדשה היא גורם נוסף שלדעתו של כהן יחמיר ויחריף את הפערים: "הציבור שאנחנו חשפנו בועדה כיצד הוא נפגע והופך להיות עני ומקופח בחר בממשלה שתמשיך לדפוק אותו. מה שקרה עכשיו זה קטסטרופה. הממשלה הביאה תוכנית כלכלית שהיא קטסטרופה. התוכנית הכלכלית תגרום לפצצה המתקתקת להתפוצץ והולך להיות אסון לאומי".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system