חיפוש
Close this search box.

דבר המנכ"ל הנכנס, דני אדמסו

קוראי קו-האופק יקרים,

בימים אלו לקחתי על עצמי לנהל את אגודה ישראלית מען יהודי אתיופיה הפועלת מזה שלוש עשרה שנה. האגודה עוברת שינוים ממש בימים אלו, בכדי להתמודד עם הבעיות המסורתיות שלבשו צורה ועומק חדשים, המעכבים את תהליך היותנו חלק מהחברה הישראלית מבלי לאבד את זהותנו.

תפקידה של האגודה הישראלית הוא לסנגר ולהעלות על סדר היום הציבורי את המדיניות הכושלת, ואוזלת היד של המדינה על זרועותיה השונים, עם דגש יתר על בעיות בתחום החינוך והתעסוקה. בין האתגרים עימם מתמודד הארגון ניתן למנות את מערכת החינוך הלקויה המביאה לרמות ידע נמוכות של תלמידים רבים ולהפניה גורפת של ילדים לחינוך מיוחד. תופעה נוספת נגדה נאבקת האגודה היא התמסדות הגזענות כנורמה, שאחד מביטוייה הוא בעלי השכלה אקדמאית רבים שאינם מקבלים עבודה בגלל מוצאם בלבד.

וזה עוד בטרם דיברנו על המצוקה המביאה צעירים ומבוגרים לזרועות האלכוהול ולתופעה של התאבדויות, ועל המצוקה כתוצאה משהייה ממושכת במרכזי הקליטה עד אובדן חדוות העבודה אצל מבוגרים. בעיות אלה הן רק חלק מווירוס חברתי "תוצרת הארץ" שפקד את החברה הישראלית והופך קטלני יותר כשמדובר בקהילה האתיופית והן הופכות את המרקם האנושי והשונות של העולים, במקום לנכס, לנטל חברתי.

אין ביכולתה של אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה, ואין היא מעוניינת, להחליף אף מוסד ממלכתי של המדינה. ההיפך הוא הנכון – תפקידנו הוא להוקיע את ההתנהלות הכושלת של המוסדות ולהביא לשינוי חברתי דרך תיאור מציאות כפי שהיא באמצעות נתונים ומחקרים, פנייה לאמצעי התקשורת, בלי צנזורה ושימוש בכל הכלים שחברה דמוקרטית מאפשרת לאזרחיה על מנת להשפיע על מקבלי החלטות ודעת הקהל. זו אינה צריכה להיות מערכה שלנו כארגון בלבד, אלא חזית של כל אזרח מדינת ישראל, החל מהאדם הבודד, הארגונים חברתיים, וכלה בפוליטיקאים החדשים המעוניינים לעצב את עתידה של החברה הישראלית. מערכה זו דורשת דבקות במטרה, דילוג על אינטרסים זרים והנחת הקהילה במרכז כחלק מהחברה.

כחלק מאסטרטגיית העבודה עלינו להבין באופן מעמיק את הכלים הדמוקרטיים העומדים לרשותנו לצורך שינוי המציאות. כוחו של המשטר הדמוקרטי הוא גם חולשתו, שכן באותם כלים ניתן להשיג מטרות חברתיות ראויות וגם ליצור חברה שאינה מטפלת בחלשיה ובנזקקיה. לכן מוטלת על כתפינו אחריות גדולה לדעת להשתמש נכון בכלים אלה על מנת לקדם את הקהילה לכיוון הנכון ולהפוך את הקערה על-פיה או לפחות לנער את האדישות בחברה, הנמצאת בתרדמת. שימוש נכון בכלים אלה העומדים לרשותנו, היא הדרך המרכזית להשפיע על המצב המקובע בו נתונה הקהילה.

מטרתה של האגודה הישראלית היא להעמיד חזית חברתית, שמוכנה להיאבק על מקומה מתוך מחויבות למרקם האנושי הישראלי שבו היינו רוצים לקחת חלק. יחד נצליח להעמיד אופק חדש לקהילה ולחברה ונעניק מציאות שונה לילדינו. קשה, מורכב ככל שיהיה וקלישאתי ככל שישמע, הרי שהמציאות מעידה שתמיד נכון לומר "כל מה שלא הורג אותנו – מחשל אותנו".

בתקווה לשיתוף פעולה פורה עמכם.

אדמסו דני

מנכ"ל אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system