חיפוש
Close this search box.

אמנות עולה על כל הציפיות

"אמנות עולה" – אמנות רב-תרבותית

נאוה טלהון

"אמנות היא מסירתן הנאמנה של אבחנות החושים בטבע מבעד לצעיף הנשמה" (אדגר אלן פו)

אָמָּנוּת או אֳמָנוּת (יש לקרוא: אוֹמָּנוּת, להבדיל מאֻמָּנוּת – אומנות) הוא שם כולל לפעילויות האנושיות שאינן נעשות על פי תבנית פעולה קבועה, מחייבת ומוגדרת מראש, אלא נתונה לשיקול דעתו, פרשנותו ויצירתיותו של האמן , ומתבססת על כישרונו המיוחד. עם זאת, יכולה להיעשות (ולמעשה אכן נעשית) על פי כללים ובמגבלות (לעיתים חמורים), שבמסגרתם מתבטא חופש היצירה של האמן.

בימים אלו נפתחה תוכנית חדשה הקרויה "אומנות עולה", עבור עולים חדשים וותיקים בנושא אמנות, (פלסטית), בכלל ואמנות ישראלית בפרט.

התוכנית פועלת במסגרת "צעירים במרכז", מרכז שהוקם ביוזמת ג'וינט ישראל, מינהל קהילתי "לב העיר" ועמותת "רוח חדשה" הפועל מטעם עיריית ירושלים במטרה לתת מענה לאוכלוסיה הצעירה (גילאי 18-30), בתחומי החיים השונים.

התוכנית "אומנות עולה" הוקמה במטרה לפתח דיאלוג ויצירה משותפת בין אומנים עולים מרחבי העולם, בתחום האומנות הפלסטית, כדי לקשר בין התרבויות השונות, ולהוות מקור לתמיכה והפריה הדדית. כמו כן, כדי ליצור שיח בין האומנים העולים לבין הקהל הישראלי ולהכיר מרכזי אומנות בעיר על מנת ליצור חיבור בין העולים לתרבות הישראלית.

מהיכן הכל התחיל….

איך הגעתי למרכז ולהקמת התוכנית?

ל"צעירים במרכז" הגעתי דרך פרויקט "מתמחים רב תחומי" המיועד לסטודנטים בשנתם השלישית לתואר הראשון או במהלך התואר השני שלהם, כדי לסייע להם לרכוש כלים וניסיון הקשורים בתחום לימודיהם, במטרה לספק להם מנוף לחיים המקצועיים.

מדוע בחרתי להתמחות דווקא בתחום האמנות?

אמנם אני לומדת מדע, אך אני גם אוהבת אמנות, במיוחד ציור וצילום. אני גם מאמינה שניתן לשלב בין השניים. המשותף לשני התחומים הוא כפי שאמר יוהן וולפגנג פון גתה: "המדע והאמנות שייכים לכל העולם ובפניהם נעלמות המחיצות הלאומיות", באמצעות שני תחומים אלו אנו יכולים להתגבר על המחלוקות והסכסוכים הקיימים בין תרבויות ועמים שונים.

האמנות עבורי היא דרך לתת ביטוי לרגשות ולמחשבות אשר מילים לא יכולים להביעם. כמו כן האמנות היא כלי דרכו יכול ללמוד האדם על מציאות שלא תמיד הוא ער לה או רוצה להתמודד עימה. שתי יצירות אהובות עליי ביותר, העוסקות במציאות חברתית ואישית הן "מחול החיים" ו-"הצעקה" של אדוארד מונק (ראה ציור).

האם אין תוכניות שמיועדות עבור אמנים עולים בירושלים?

אומנם יש תוכניות לשילובם של האמנים העולים באומנות בארץ, אך מדובר בתוכניות בודדות. כמו כן התוכניות הן בעיקר עבור אנשים אשר סיימו הכשרה אומנותית בחו"ל או שהחלו לימודים מקצועיים בארץ באחד מבתי הספר לאומנות.

תוכניות אלו אינן מיועדות לאומנים חובבים אשר אולי בעתיד ירצו לעסוק באומנות כמקצוע.

ממה נובע הצורך בפרוייקט שכזה?

"הצורך נובע ממספר סיבות מרכזיות: קיימים אומנים עולים חובבים אשר היו רוצים לעסוק באומנות ואין להם במה מתאימה לבטא את אומנותם.

בנוסף, החברה הישראלית מורכבת ממגוון של עדות ותרבויות שונות, אך עם זאת ישנו חוסר ידע לגבי מאפייני התרבויות השונים וביניהם האומנות הקהילתית. על ידי חשיפת עולים לתרבויות השונות, וחשיפת הישראלים לתרבויות העולים דרך האומנות, ניתך לנסות ליצור חברה מבינה וסובלנית יותר. אני מקווה שבתוכנית נגשים את הציטוט "לכל האמנויות אותה התכונה – הן מאחדות בני אדם" (לב טולסטוי)".

הקבוצה בתוכנית פועלת כמשפחה גדולה אשר דואגת ומתעניינת בחבריה. לאחר הגיבוש הקבוצתי, החברים נחשפים לאומנות מקומית וישראלית בירושלים, שמחברת אותם לעיר מגוריהם. בסיום התוכנית הקבוצה תציג תערוכה עם עבודותיה של הקבוצה שתהווה מסיבת סיום לתוכנית.

נאוה טלהון, מרכזת התוכנית, היא סטודנטית לביולוגיה לתואר ראשון באוניברסיטה העברית ופעילה חברתית.

להצטרפות ולפרטים נוספים ניתן לפנות אל נאוה טלהון ntalhon@yahoo.com

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system