שתף קטע נבחר

רפואת שיניים ציבורית: 'צריך למחוא כפיים לליצמן'

לתוכניתו של ליצמן למימון טיפולי שיניים לילדים יש הצדקה בשטח - מחקרים ודו"חות מהשנים האחרונות מצביעים על רמה ירודה של בריאות דנטלית בקרב ילדי ישראל בהשוואה לרוב המדינות המפותחות, על הבדל במצב השיניים בין ילדים ברמות סוציו-אקונומיות שונות, ועל הוצאה גבוהה במיוחד על שיניים בסל הבריאות המשפחתי. אבל האם 65 מיליון שקלים לשנה יספיקו לשפר את המצב?

האם המחטף הלילי אמש של סגן שר הבריאות, במהלכו אושרו טיפול שיניים לילדים על חשבון סל התרופות , יוכיח את עצמו כמהלך בריאותי נבון בסופו של דבר? גם בארגוני החולים ובגופים המתנגדים לתוכניתו של ליצמן לקחת 65 מיליון שקלים מתקציב סל התרופות ולהשקיעם בטיפולי שיניים, מסכימים כי רפואת השיניים הוא תחום חשוב שיש לכלול בחוק ביטוח הבריאות הממלכתי. הנתונים על מצב בריאות השיניים בישראל עגומים בהשוואה למדינות העולם וההוצאה הפרטית על בריאות השן עומדת על כ-2,000 שקלים לשנה למשפחה בממוצע.

 

יו"ר המועצה הלאומית לשלום הילד גיבה היום (ב') את החלטתו של ליצמן ואמר "זו מהפכה של ממש שהגיע הזמן

 שתיעשה. השיניים של הילדים הוזנחו בצורה פושעת. במקום להתנפל על ליצמן צריך למחוא לו כפיים. ההפרדה שעשו עד היום בחוק ביטוח בריאות ממלכתי בין רפואה לרפואת שיניים היא אבסורד".

  

לעומתו אמר ד"ר יצחק חן, יושב ראש הסתדרות רופאי השיניים, כי "מדובר במחטף שנעשה באישון לילה. אני לא יודע אם השרים ידעו על מה הם מצביעים. להערכתנו טיפולי שיניים מקיפים לילדים עד גיל 18 מסתכמים בעלות של 400 עד 500 מיליון שקל בשנה. בסכום של 65 מיליון שקל אפשר אולי לתת בדיקה שנתית והדרכה על היגיינת הפה למיליון ילדים. איזו סתימה אפשר לעשות בשקל או שניים? החוק הראשון ברפואה אומר 'אל תעשה נזק' והמהלך הזה לא עולה בקנה אחד עם הציווי הזה". 

 

ד"ר חן מציין כי רופאי השינים כלל לא שותפו במהלך וכי הם יתנגדו לתוכנית אם במסגרתה הטיפול יינתן דרך קופות החולים ללא אפשרות לבחירת רופא. במשרד הבריאות לא מוסרים בשלב זה פרטים על היקף התוכנית, אופן מתן השירות או כל פרט נוסף. לפי ההערכות, תוכנית כוללת לבריאות השן עד גיל 18 תעלה 250 מיליון שקל. כמו כן בידי משרד הבריאות תקציב נוסף של כ-30 מיליון שקלים שמשמש כיום לבדיקות שינים לתלמידים שייתכן שיעשה בו שימוש במסגרת התוכנית המתגבשת.  

  

העניים סובלים הרבה יותר

ממחקרים שונים שנערכו בפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית ובהדסה, עולה בין השאר כי מצב התחלואה הדנטלית בקרב הילדים בישראל, הוא חמור בהשוואה לרוב המדינות המערביות המפותחות.

 

במחקר שפורסם ב-2004 על ידי מכון ברוקדייל ומשרד הבריאות נמצא כי הפערים במצב השיניים מתאימים לפערים במצב הכלכלי. בבדיקה שנערכה אצל ילדים בני 12 באזורים בעלי רמה סוציו-אקונומית נמוכה התגלו שתיים עד ארבע שיניים פגועות, בעוד שבאזורים בעלי רמה כלכלית גבוהה יחסית אותרו שן אחת או שתיים פגועות בלבד. 

 

עוד נמצא כי משפחות מאוכלוסיות מצוקה דיווחו כמעט פי שניים על כך שמצב השיניים פגע לרעה באיכות חייהם, בהשוואה לאוכלוסיה ממוצעת. 

 

מדו"ח המועצה לשלום הילד בנושא מצב השיניים מ-2007 עולה כי 33% מבתי האב לילדים בישראל, לקחו את ילדיהם לרופא שיניים בגילאי 0-3. רק כמחצית מבני הנוער בישראל מבקרים אצל רופא השיניים לפחות פעם בשנה, כאשר בקרב הנוער הבדואי רק כרבע מבני הנוער ביקרו אצל רופא שיניים בשנה האחרונה. פחות מ-30% מהילדים מבצעים טיפול אצל שיננית פעמיים בשנה, וכמעט 30% מהילדים כלל לא מבקרים אצל שיננית. חמישיית מהילדים אינם נוהגים לצחצח שיניים בערב לפני השינה.  

 

סקר אחר, שהוזמן על-ידי משרד הבריאות וארגון הג'וינט ב-2006, מצא כי מצב העששת אצל ילדים בני שלוש ממוצא אתיופי הוא מהגרועים בעולם. בסקר, שנערך בקרב ילדים אתיופים ברחובות וברמלה, נמצא כי 80% מהילדים סבלו מעששת ואצל מחציתם היו למעלה משבע שיניים פגועות. רמת העששת אצל הילדים האתיופים היתה גבוהה פי 6 בהשוואה לילדים שאינם אתיופים באותם גני ילדים.  

 

ההוצאה הגדולה ביותר בסל הבריאות המשפחתי

תכניתו של סגן שר הבריאות ליצמן מיועדת לטיפול בילדים,; קודמו בתפקיד, השר בן-יזרי, ניסה לקדם תוכנית לטיפולי שיניים

 לקשישים, משום שגם אצלם המצב קשה: 60% מהאוכלוסיה המבוגרת (מעל גיל 65) איבדו את כל שיניהם, לעומת שיעורים של 27% עד 51% במרבית מדינות המערב האחרות.

  

נתונים של משרד הבריאות מצאו כי טיפולי שיניים מהווים את ההוצאה הגדולה ביותר למשפחה בסעיף הבריאות. בשנת 2006 היתה ההוצאה המשפחתית הממוצעת על טיפולי שיניים 160 שקל לחודש, קרוב ל-2,000 שקל בשנה. אזרחי ישראל מוציאים מעל 400 מיליון שקל בשנה על בריאות השן, כשרק 5% מסכום זה הוא הוצאה ממשלתית.

   

יש לציין שכבר עתה שכבות מסוימות באוכלוסייה זכאיות, בצורה זו או אחרת, לטיפולי שיניים לילדיהם, לאחר שהשנה הכניסו קופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת לסל שירותי הביטוח המשלים שלהם טיפולי שיניים לילדים עד גיל 6 (כללית מושלם), 12 (לאומית ומכבי) ואפילו 18 (כללית פלטינום). 

 

מלשכת סגן השר נמסר בתגובה: "מדובר במהלך שנועד לאפשר טיפולי שיניים לילדים אשר להוריהם אין יכולת כספית לממן טיפול בסיסי. זהו צעד שקיבל את אישור היועץ המשפטי לממשלה ונועד לתקן עיוות היסטורי שכן עד עצם היום הזה טיפולי השיניים לא מומנו על ידי קופות החולים ורק מי שיש לו אמצעים כלכליים יכול לאפשר לילדיו טיפול שינים.

 

"להערכת משרד הבריאות, עלות טיפולי שיניים לילדים עד גיל 18 נאמדת בכ-250 מיליון שקל. מנתונים שנאספו במשרד הבריאות עולה כי 68% מהמשפחות המרוויחות עד 4,000 שקל בחודש לא מפנות ילדים לטיפולי שיניים וכך גם 57% מהמשפחות המרוויחות עד 8,000 שקל בחודש.

 

"ממצאי מחקר לבחינת עמדות הציבור ביחס לטיפולי שיניים לילדים מצביעים כי כ-93% תומכים במתן טיפולי שיניים חינם לכל הילדים עד גיל 18 כחלק מסל התרופות הקיים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ייכלל בסל? טיפולי שיניים לילדים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים