שתף קטע נבחר

פתח-תקווה: ילד אתיופי? לך חפש לך בית-ספר

80 ילדים מפתח-תקווה שאמורים לעלות לכיתה א' בעוד פחות משלושה שבועות לא משובצים עדיין לאף בית-ספר. "חטאם" הנורא: הם בנים לעדה האתיופית. ידיד משפחתו של אחד הילדים סיפר ל-ynet כי הורי תלמידים בבית-הספר השכונתי הטילו וטו על קבלתם של ילדים כהי-עור. מנכ"ל משרד החינוך: "ניאבק בתופעה שאינה מתקבלת על הדעת"

שנת הלימודים תשס"ח תיפתח בעוד פחות משלושה שבועות, ול-ynet נודע כי ל-80 תלמידים ממוצא אתיופי בפתח-תקווה אין בית-ספר שבו יעלו לכיתה א' - לאחדים מהם מסיבות גזעניות. הורי 8 תלמידים סיפרו שלפני ימים ספורים גילו כי הסיבה לכך שלא שובצו היא שהם בני העדה האתיופית. בית הספר "מורשה" במקום מגוריהם לא מוכן לקבלם בשל התנגדות הורי תלמידים אחרים, והעירייה מנסה לחפש פתרונות בלתי-מספקים.

 

אפליית העדה האתיופית

 

יוסף מולויה הוא אחד הילדים שאמורים לעלות לכיתה א'. בית-הספר הסמוך למקום מגוריו הוא "מורשה", שלא מוכן לקבלו. ידיד המשפחה, ארז סנדובסקי, מנסה לעזור ליוסף: "אבי המשפחה אמר לי בעיניים דומעות כי הכל נובע מכך שהם אתיופים. לא האמנתי לו, ופניתי למנהלת בית-הספר. המנהלת גילגלה את האחריות לעירייה, ושם הועברתי בין המחלקות שונות. באחת המחלקות נאמר לי שהנושא בטיפול.

 

"לאורך כל הדרך נאמר שיוסף הוא חלק מקבוצה בת 8 ילדים אתיופים, שעדיין לא נמצא בעבורם בית-ספר, למרות שעל פי מקום מגוריהם - טבעי שילמדו ב'מורשה'. שאלתי מה דין 8 אתיופים שונה מדין שאר ילדי השכונה אשר נרשמו זה מכבר לבית-הספר?

 

"קיבלתי שלל טיעונים עשירים ויצירתיים, ובין כל השורות והמלים המכובסות קל היה להבין שהבעיה היא אכן עצם העובדה שהם ילדים ממוצא אתיופי. אחרי ששאלתי ישירות האם זו הבעיה ונעניתי בתשובות מתפתלות, ערכתי ברור קצר מול הורים בבית-הספר, ויצא המרצע מן השק. ועד ההורים מתנגד לרישומם של ילדים אתיופים נוספים לבית-הספר".

 

לשכת דובר עיריית פתח-תקווה מסרה בתגובה: "מדובר ב-80 תלמידים אתיופים שאין להם פתרון שילוב בעיר. ראש העירייה אמור להיפגש עם מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, ולדון עמו בדרכים לשלב את כל התלמידים במערכות חינוך עירוניות - בתי ספר פרטיים או עירוניים.

 

"אנו מאמינים שבעקבות המפגש עם המנכ"ל - הנושא יוסדר. אני חושב שמדובר בתופעה חמורה באספקט החינוכי. אנחנו מתנגדים להתנגדות ההורים בשאט נפש, ולא מתייחסים ולא מייחסים חשיבות לעמדתם. נעשה כל מה שנכון וראוי לכל התלמידים. נמצא מערכת לימודים ראויה, ואנו מקווים שגם ההורים יגלו סבלנות וסובלנות. המטרה של בתי-הספר לחנך לסובלנות, ולא לשפוט תלמידים על-פי צבע עורם. אני בז להורים שמתנגדים לשלב תלמידים בשל צבע עורם".

 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "קיימתי ישיבה עם ראש העירייה בפתח-תקווה לפני שבוע בסוגיה של שילוב תלמידים אתיופים במערכת החינוך בעיר. התלמידים לא יכולים ללמוד בחינוך הממלכתי, כי הם מעוניינים בחינוך ממלכתי-דתי. ישנם בתי ספר מהזרם המלכתי-דתי שמסרבים לקלוט תלמידים אתיופים. מבחינתנו זה דבר שלא בא בחשבון. זו החלטה שאנו לא יכולים לקבל אותה, ואנחנו תובעים שתלמידים אתיופים ישתלבו במערכות חינוך מוניציפליות בכל יישוב.

 

"אין תוקף להתנגדות החינוך הממלכתי-דתי. אם הם ימשיכו להתנגד, אני מוכן לקרוא למנהיגי המוסדות הדתיים לשיחה אליי, ולהבהיר מדיניות חד-משמעתית - עליהם לקלוט אתיופים. זה בלתי נתפס ולא מקובל לא לקבל ילדים אתיופים לבית-ספר. אני אישית עומד לדאוג לכך שימצא לילדים אלה פתרון. המשרד לא יקבל סירוב של הורים לשלב אתיופים בבתי-ספר. ניאבק בתופעה שאינה מתקבלת על הדעת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות המרכז האורקולי בבית הספר ליאו בק
ארכיון. למצולמים אין קשר ישיר לידיעה
באדיבות המרכז האורקולי בבית הספר ליאו בק
צילום: ירון ברנר
"לא בא בחשבון". אבואב
צילום: ירון ברנר
מומלצים