שתף קטע נבחר

טווי החלומות מטירת הכרמל

ג' (17) נחוש לסייע לאמו הנכה לשקם את המשפחה, וחולם להיות ארכיטקט. מ', (16 וחצי), בת לאם חד-הורית יוצאת אתיופיה נחושה "להיות אשה חזקה ועצמאית". ת', (17) חולם להיות ביל גייטס הישראלי. שלושתם נאלצו להתמודד עם כובד המשקל של החיים כבר בגיל צעיר אך העיזו לחלום וגם להגשים

"I Have a Dream" אומר ג' (17) מטירת הכרמל, לאיש שיושב מולו מעברו השני של השולחן הרחב. "I want to be an Architect and to build people beautiful houses". המשפט שנאמר מפיו בספונטאניות של אותו הרגע, מהווה את תמצית האמונה שלו ביכולתו, אותה העצים באמצעות מוריו הצמודים מעמותת YRF. סופסוף הגיע רגע האמת. האיש שיושב מולו, כך הסבירו, ככל הנראה יעניק תרומה נדיבה לעמותה, כדי שזו תוכל להמשיך ולתמוך בו ובחבריו, ולקדם אותם להצלחה ולמימוש יכולותיהם בלימודים גם השנה.

 

ג' הוא בן בכור במשפחה חד-הורית. אמו, בעלת נכות קשה, מתקשה לפרנס אותו ואת שני אחיו הבוגרים, והוא נחוש לסייע לה בשיקום המשפחה. כשגלית טולדנו האריס, מנכ"ל עמותת YRF בישראל הזמינה אותו לדבר על החוויה בפני תורמים. הוא הסכים מייד.

 

במהלך שלוש השנים האחרונות ג' ביצע קפיצת מדרגה משמעותית בלימודיו בתיכון: עלה לרמת לימוד של 5 יחידות באנגלית ובמתמטיקה ושיפר את ציוניו במקצועות העברית. "כשפגשתי את המורים של YRF בבית הספר שלנו בפעם הראשונה, חשבתי שהם רוצים למכור לנו אשליות", הוא אומר, "והיום אני יודע שעשיתי את הדבר הנכון כשהצטרפתי לתכנית הלימודים שלהם, כי אם אצליח לשמור על הציונים הגבוהים שלי, יום אחד אתקבל ללימודי ארכיטקטורה, וכשאהיה גדול ומצליח – אבנה לאמא שלי בית שתוכל ליהנות בו".

 

עמותת YRF- Youth Renewal Fund נוסדה בניו-יורק ב-1989. ב-1997 הוקמה לה עמותה אחות ישראלית, המורכבת מאנשי עסקים מתחומי הבנקאות, התקשורת, הנדל"ן ועוד. העמותה מעניקה הזדמנות לעשרות אלפי תלמידים מאזורי מצוקה להגיע להישגים בתחום החינוך, ועוזרת להם לפרוץ את מעגל העוני. בין יעדי העמותה: העלאת אחוז הזכאים לתעודת בגרות ואחוז הממשיכים ללימודים אקדמאיים, כל זאת, באמצעות פרויקט רחב היקף הכולל טיפוח כישורי הוראה למורים, באמצעותם מתבצעים שיעורי תגבור לימודי בשעות אחר הצהריים, באנגלית, מתמטיקה וכישורי שפה וכן הקמה ותפעול של מרכזי אנגלית, ומתמטיקה.

 


ילדי העמותה בפעילות

 

מ', (16) בת לאם חד-הורית יוצאת אתיופיה ואחות לשמונה, התקשתה בלימודי האנגלית והמתמטיקה עד שחשבה לפרוש לחלוטין מלימודיה התיכוניים. שילוב של משבר עמוק בחייה ומפגש עם מדריכי עמותת YRF שינה את חייה. "ביום שבו אבא עזב את הבית, הבנתי שאני חייבת להיות אשה חזקה ועצמאית, לא כמו אמא", היא אומרת בשקט. היום, לאחר כשנתיים של ליווי צמוד, מספרים מדריכיה של מ' ב-YRF שהיא הצליחה להגיע להישגים בלתי נתפשים בלימודים. מתלמידה נחבאת אל הכלים שנכשלה כמעט בכל המקצועות, היא עברה בהדרגה להקבצות הגבוהות, ושם החלה להוות תחרות של ממש לתלמידים בעלי הציונים הגבוהים.

 

"עכשיו, כשאני מצליח בלימודים, אני רק רוצה עוד ועוד"

עתידה של מ', כמו זה של ג', תלוי במידה ניכרת ביכולת של עמותת YRF לספק לה את הליווי וההדרכה המתאימים גם השנה. לדבריה של מנכ"ל העמותה, גלית טולדנו-האריס, קשיי גיוס הכספים שעמם היא מתמודדת משפיעים באופן ישיר על הילדים המשתתפים בתכניות הלימודים: "כמו כל עמותה חברתית בישראל, גם YRF מתקיימת מתרומות, ובשנת מיתון שכזו מתקשה לממן את פעילותיה".

 

באחרונה חברה העמותה לחברת פלאפון  ושיתוף הפעולה ביניהם, לרבות תרומה של מיליון שקלים ומעורבות אישית של עובדי פלאפון, העניקו לעמותה אורך נשימה לשנת הלימודים הקרובה. במסגרת שיתוף הפעולה, ייערך אירוע התרמה של העמותה ב-24 במאי, בחוף ה- 9BEACH בהרצליה, ואותו ינהל המנכ"ל גיל שרון, תוך שיתוף פעולה של יו"ר העמותה, רון לובש, ומתן חסות של מנכ"ל בנק הפועלים היוצא, צבי זיו.

 

שרון סבור כי הפערים החברתיים והכלכליים במדינת ישראל מהווים איום אסטרטגי: "מדובר בנושא בעל חשיבות ברמה הלאומית. YRF ועמותות חינוך נוספות בישראל עושות עבודה מצוינת. אני קורא לראשי המשק לגלות מעורבות, ולתרום".

 

ת' בן ה-17, תלמיד בבית הספר בטירת הכרמל שבו ביקר שרון: "לפני שהצטרפתי ל-YRF כל מה שעניין אותי היה לשחק כדורגל עם החבר'ה בשכונה", הוא מספר, "אבל עכשיו, כשאני מצליח בלימודים, ואפילו במקצועות הכי קשים, אני רק רוצה עוד ועוד".

 

ת' מתוודה ומספר על חלום שטיפח: "אני רוצה להיות ביל גייטס הישראלי". לדבריו, מהיום שבו ראה את הטייקון מחייך אליו מבעד לעמודי הכרומו של מגזין מוכר, גמל בליבו שזהו ייעודו, והוא מתכוון להגשים אותו צעד אחר צעד. "והצעד הראשון", הוא אומר "יהיה לסיים את התיכון בציונים הגבוהים ביותר".

 

  • ביום ראשון ה-24 במאי, יתקיים באירוע הקיץ של YRF בחוף ה-9BEACH בהרצליה לפרטים והזמנות כרטיסים לחצו כאן.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ילדי העמותה בשיעור
צילום: לימור בלגי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים