חיפוש
Close this search box.

התלמידים האתיופים יוצאים קרחים מכאן ומכאן

דו"ח שושני העומד להיות מיושם בשנת הלימודים הבאה, מביא עימו פגיעה חמורה בתמיכה בתלמידים יוצאי אתיופיה.

המלצות דו"ח שושני, בראשות ד"ר שמשון שושני, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, אומצו לפני כשנה על ידי שרת החינוך לימור לבנת. בשנת הלימודים הבאה עומדות ההמלצות להיות מיושמות ולחולל שינוי בשיטת המימון שעות הלימוד לתלמידי א- ו. אבל בניגוד להבטחה לצמצום הפערים הולך הדו"ח לפגוע בשכבות החלשות בכלל ובתלמידים יוצאי אתיופיה בפרט בעקבות ביטול סל סיוע מיוחד לילדים עולים.

על פי תוכנית שושני, במקום שיטת תקצוב הנהוגה עד עתה, המורכבת מתקציב סטנדרטי בתוספת סלי סיוע מיוחדים יונהג "תקן דיפרנציאלי לתלמיד" – מכפלה של תקן שעות התלמיד במספר התלמידים לכיתה. תקן שעות התלמיד (מידת הצורך שלו בסיוע) יוגדר על פי מספר קריטריונים: השכלת האב, מספר האחים, ארץ העלייה, מועד העלייה של ההורים, ריחוק גיאוגרפי ממרכז הארץ, מגורי התלמיד בישוב בעדיפות לאומית וקו עימות.

אחת המשמעויות הבולטות של תקן דיפרנציאלי היא תמיכה המעדיפה בבירור בתי ספר עם מס' תלמידים גבוה בכיתה (בינהם הרבה בתי ספר לאוכלוסיות מבוססות כלכלית) ותמיכה פחותה בבתי ספר עם מס' תלמידים נמוך בכיתה. המערכת החדשה שכונתה על ידי העיתונות הארצית 'מהפיכה חלמאית' (ראלי סער, הארץ 30.6.03), תפגע במיוחד בילדים יוצאי אתיופיה עקב גודל הסיוע המיוחד שיפסיקו לקבל, הכולל תמיכה מסל של טעוני טיפוח, בתוספת סיוע משמעותי ביותר של שעות עולים (ילד שעלה מאתיופיה משנת 91 ואילך זכאי בעבורו תוספת של 1.75 שעות הוראה שבועיות).

על פי שלמה סבירסקי, מנהל מרכז אדווה לשיוויון ולצדק חברתי, ברור כי התמיכה הדיפרנציאלית תהיה נמוכה באופן משמעותי משעות העולים: "זה טוב שיש מערכת תגמול אוניברסלית שמביאה בחשבון הבדלים מעמדיים", אומר סבירסקי, "אבל התוכנית של שושני לא תעשה את זה מהסיבה הפשוטה שההכנסה של ההורים הוצאה ממנה. מה נשאר – מערכת שהתקצוב הדיפרנציאלי לא יהיה דיפרנציאלי מספיק ומצד שני הורדנו את הסיוע המיוחד. והתלמידים האתיופים יצאו קרחים מכאן ומכאן."

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system