שתף קטע נבחר

אורלב: המכסות לאתיופים - כמו ב"ספר הלבן"

ביקורת קשה בוועדה לביקורת המדינה על מדיניות הממשלה, בכל הנוגע להעלאת שארית יהדות אתיופיה. "זו הקהילה היחידה שהטילו עליה מכסה" . המבקר יבדוק

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, יבדוק את התנהלות הממשלה בסוגיית העלאת שארית יהודי אתיופיה לישראל. כך החליטה היום (ד') הוועדה לענייני ביקורת המדינה. יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, אמר כי התנהלות הממשלה בנושא העלאת שארית יהודי אתיופיה ארצה, מזכירה לו את "הספר הלבן" - אותן הגבלות, שהטילו בשעתו השלטונות הבריטיים על העלייה לארץ-ישראל. לאחר הסיון הוחלט כי מבקר המדינה יחקור את הנושא ויפרסם אודותיו דו"ח.

 

הבוקר התכנסה הוועדה לביקורת המדינה לדיון מיוחד בנושא יישום החלטות הממשלה בנושא העלאת שארית יהודי אתיופיה לישראל. לדברי ח"כ אורלב, לאחרונה התקבלו בוועדה פניות מצד גורמים שונים שתמהו מדוע החלטות הממשלה לעלות את שארית יהודי אתיופיה לישראל - אינן מתבצעות. תוך שכך הופנו אל הוועדה בקשות להעביר את הנושא לבדיקתו של מבקר המדינה. 

 

אורלב טען כי "החלטות הממשלה לקבוע מכסות להעלאת יהודי אתיופיה מזכירה את הספר הלבן. באף עליה לא היו מכסות, מלבד בעליית יהדות אתיופיה. אני מלווה סוגיה זו שנים רבות ועומד בוש ונכלם מול העוסקים במלאכה, כי אין לי תשובות להתנהלות של המדינה בנושא זה, שהוא לב ליבה של מדינה ישראל כמדינה יהודית".

 

עוד הוסיף אורלב כי "הרב עמאר פסק בעבר כי יהודי אתיופיה הם יהודים גמורים ואין שום ספק שמצווה וגם חובה להצילם ולהעלותם לארצנו, עפ"י הבדיקות המקובלות. הרושם שלי ברור ומוחלט, והוא שיש כאן כשל מוחלט של ממשלות ישראל". 

 

"החלטה שערורייתית"

נציג העדה האתיופית, אברהם נגוסה, אמר בדיון: "המכסה כיום היא 300 עולים מאתיופיה לחודש, זו הקהילה היחידה שהטילו עליה מכסה. כמו כן, מישהו קיבל החלטה שערורייתית לעבוד רק עם הרשימה שנמצאת בגונדר ובאדיס אבבה ולהתעלם מרשימה של האנשים שנמצאים בכפרים".

 

עוד ציין נגוסה כי כיום נמצאים באתיופיה כ-8,000 איש מחוץ למחנה בגונדר, שאינם זכאים לעלות ומצבם מידרדר לאור העובדה שהם לא מקבלים טיפול רפואי. עוד ציין נגוסה כי הבדיקה לגבי יהדותם של העולים הפוטנציאלים מאתיופיה, נעשית על-פי ראש המשפחה בלבד.

 

במצב שכזה, באם ראש המשפחה הוא בן לאב יהודי, ולא לאם יהודיה, לא מטפלים בשאר המשפחה, אף על פי שיתכן שרעייתו היא בת לאם יהודיה. "אני מבקש שמבקר המדינה יבדוק את ההחלטות שהתקבלו במשרד הפנים ומפלות לרעה את הקהילה", סיכם נגוסה.

 

השופט (בדימוס) מאיר שמגר, נשיא כבוד של הוועד הציבורי למען שארית יהודי אתיופיה, הדגיש אף הוא את החשיבות שבהעלאת שארית יהודי אתיופיה ארצה, ואת זכותו של כל אדם להגיש בקשה לעלות לישראל, אם הוא עומד בתנאי החוק.

 

בסופו של דבר, כאמור, החליטה הוועדה להפעיל את סמכותה ולפנות למבקר המדינה כדי שיחקור את הנושא ויפרסם דו"ח ביקורת מיוחד בעניין. משרד מבקר המדינה הודיע כי המבקר ייענה לבקשה ויחקור את הנושא.


פורסם לראשונה 21/11/2007 13:59

 

בהכנת הידיעה השתתף אבירם זינו
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יחידים עם מכסה: נגוסה.
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: גיל יוחנן
יבדוק: לינדנשטראוס.
צילום: גיל יוחנן
בוש ונכלם: אורלב.
צילום: ניב קלדרון
מומלצים