חיפוש
Close this search box.

רפואה ליוצאי אתיופיה בישראל

זהבה שטה

צילום: איירין פרטיק

הרפואה באתיופיה היא מסורתית, אך לצידה קיימת הרפואה המערבית, שאינה זמינה למרבית האוכלוסייה. הרפואה המסורתית הייתה חלק בלתי נפרד מהתרבות של הקהילה היהודית שהתגוררה באזוריים הכפריים של אתיופיה ובמשך דורות רבים ענתה על צורכי הבריאות. המרפאים שילבו הסברים טבעיים ועל טבעיים, ושיטות ריפוי שונות. צמחי המרפאה נלקחו מן הטבע, והמטפלים טיפלו בכל המכאובים של האדם, הפיזיים והנפשיים. למטפלים היו מומחיות ותחומי טיפול ברורים.

עם העלייה לארץ התפתחו קשיים ייחודיים ליוצאי אתיופיה בצריכת שירותי בריאות שנבעו מקשיי תקשורת וחוסר ידע על שירותי הבריאות. קיים קושי בסיסי במתן ובקבלת שירותי בריאות על רקע של פערים ומחסומים בין-תרבותיים, בין נותני השירות ויוצאי אתיופיה. הדבר בולט בעיקר ברפואה ראשונית בקהילה, שהיא גם המקום בו קיים הקשר האינטנסיבי ביותר בין החולה לבין נותני השירות.

הקושי בתקשורת מתבטא, בין היתר, בהתנהגות חולי שאינה מובנת למטפלים המערביים המלווה בתחושות קיפוח, הפליה וחוסר שביעות רצון. פעמים רבות המטפלים אינם יכולים לזהות מצוקות נפשיות של המטופלים, בשל ביטוי פיזי לבעיות רגשיות.לעיתיםהמטופלים חשדניים כלפי הטיפול ואינם נענים לו.

מחקרים מראים, שעלות הטיפול הרפואי עבור ישראלים ממוצא אתיופי נמוכה משמעותית בהשוואה לעלות עבור ישראלים אחרים. נתונים אלו, עשויים לכאורה להצביע על כך, שאוכלוסיית יוצאי אתיופיה בריאה יותר בהשוואה לשאר האוכלוסייה בישראל, זאת בעוד בקרב יוצאי אתיופיה קיימת עלייה בשיעור התחלואה במחלות כרוניות, הקשורות לאורח חיים מערבי.

ניצול לא מיטבי של שירותי בריאות מעורר דאגה, כי המשמעויות האפשריות הן איחור באבחון ובטיפול. פנייה למערכת הבריאות רק לאחר הופעת סיבוכים וטיפול בשלבי מחלה מתקדמים, המקשים על הטיפול, פוגעים באיכות חיי המטופלים ומגדילים את העלויות.

מבוטחי קופות החולים יוצאי אתיופיה אינם עושים שימוש בשירותי הבריאות בהיקף דומה לזה של אלו שאינם יוצאי אתיופיה. עניין זה מוסבר על ידי רצון נמוך של המבוטח לעסוק בבריאותו עקב כשל במצבי שירות ולכן, יש להעלות את מודעות המטופלים בני הקהילה בנוגע לצורך בטיפול ולרכז, ככל הניתן, תחת קורת גג אחת, את שירותי הבריאות הניתנים להם.

הכותבת היא רכזת חינוך וקידום בריאות ליוצאי אתיופיה של שירותי בריאות כללית באזור המרכז

צילום אילוסטרציה. (למצולמות אין קשר לכתבה)

קבצים מצורפים

עמוד 9

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system