אגודת יהודי אתיופיה בישראל אגודת יהודי אתיופיה בישראל
  • דף הבית
  • אודותינו
    • מי אנחנו?
    • הוועד המנהל
    • צוות האגודה
  • מידע, נתונים ומחקרים
    • כללי
      • כללי – מחקרים
      • כללי – קישורים שימושיים וזכויות
    • חינוך
      • חינוך – מחקרים של האגודה
      • חינוך – מחקרים חיצוניים וכתבות
    • דיור
    • עלייה וקליטה
      • עלייה וקליטה – מחקרים ועמדות
      • עלייה וקליטה – כתבות
    • משטרה ובטחון פנים
      • משטרה וביטחון פנים – מחקרים ועמדות
      • משטרה וביטחון פנים – כתבות
    • תרבות ומורשת
      • תרבות ומורשת – מחקרים ועמדות
      • תרבות ומורשת – כתבות
    • צבא
      • צבא – מחקרים וניירות עמדה
      • צבא – כתבות
    • תעסוקה וכלכלה
      • תעסוקה וכלכלה – מחקרים וניירות עמדה
      • תעסוקה וכלכלה – כתבות
    • החלטות ממשלה, חוקים ופרוטוקולים
  • חדשות
    • עדכונים שוטפים
    • ארועים
      • אירועים – ארכיון
  • צרו קשר
  • תרמו לנו
  • English
ראשי האגודה בתקשורת ארכיון - גליונות גליון מספר 19 קהילה נטולת מורים?!
גליון מספר 19
180 0

קהילה נטולת מורים?!

15 ביולי 201316 ביולי 2019
Facebook Google+ Twitter Pinterest

מאת: משה סמו-

מי שיבקש לחפש אנשי חינוך והוראה מקרב בני הקהילה בתוך מערכת החינוך, יתקשה למצוא אותם. אין כוונתי שלא ניתן למצוא עובדים בודדים המשמשים כמחנכים או מורים מקצועיים, אך מדובר במיעוט מבוטל, יחסית לאחוז הסטודנטים שסיימו לימודים אקדמאיים בתחום החינוך. מנגד, אנו עדים, בפרט בעת האחרונה, לפריחה של תחום הגישור בתוך מערכת החינוך. רבים מהסטודנטים יוצאי אתיופיה שסיימו זה עתה לימודי חינוך, נקלטים לעבוד כמגשרים במקום לעבוד כמורים מן המניין במערכת החינוך. במקום שסטודנטים אלה ימשיכו את דרכם המקצועית וישתלבו בתוך מערכת החינוך, ניתן למצוא אותם רק בתפקידים "פרה-חינוכיים".

הגישור במערכת החינוך הוא תחום הכרחי ומשמעותי. המגשרים עומדים בתווך שבין המשפחה הילד ומערכת החינוך ומתווכים ביניהם. לצערנו אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמגשר הוא "בן חורג" בנוף בית הספר. כלומר: המגשר נתפס על ידי המערכת, כולל על ידי ההנהלה וצוות המורים, כדמות חיצונית אשר נכפתה או הונחתה על בית הספר, ולא כגורם בית- ספרי אינטגראלי (כלפי חוץ אמנם מוצג המגשר כדמות אינטגראלית, אך מדובר במס שפתיים בלבד). לדעתי, ריבויים של מגשרים בתחום החינוך פוגע בעתיד הקהילה בטווח הרחוק. יהיו אנשים שיחלקו על כך, אבל הם לא יוכלו להתעלם מהעובדה שצריכה לעורר דאגה רבה בקרב הקהילה: שהגישור הולך ותופס מקום רחב ביותר, על חשבון ההשתלבות בתוך המערכת הקיימת.

יש מקום חשוב לגישור בתוך המערכת הבית-ספרית כמערכת משלימה, אך לא כתחליף למורים ומחנכים מקרב הקהילה. תרומתו של מחנך או מורה מקרב הקהילה, עולה לאין ערוך, על תרומתו של מגשר, הנמצא בבית הספר לשעות בודדות. למורה או מחנך בבית הספר יש כוח רב, ועם קצת מאמץ הוא יכול להוביל מבפנים לשינויים בתוך המערכת הבית-ספרית. כמו כן, המערכת הבית-ספרית יכולה ביתר קלות לקבל ביקורת או הערה שמושמעת מקרבה מאשר לשמוע זאת מבן חורג למערכת.

תרומה נוספת של מורה או מחנך מקרב הקהילה היא במסר הסמוי שהוא מעביר לתלמידים בני הקהילה, לפיו גם בן העדה יכול לשמש כמחנך ומודל לחיקוי ולהערצה לתלמידים האחרים שאינם בני הקהילה, ולא מודל לחיקוי לבני הקהילה בלבד. בנוסף, מורה כזה, מעביר גם מסר של שותפות עם שאר התלמידים שאינם מבני הקהילה ולא היבדלות.

עתידה של הקהילה הוא בחינוך הדור הבא. לבד מהשקעה בחינוך הילדים, יש להשקיע גם בהכשרה של כוח אדם שישמש כמורים וכמחנכים. מירב התוכניות מושקעות כיום בתחום הגישור, ומעט מדי מושקע, אם בכלל, בהכשרת מורים מקרב הקהילה. כוח האדם הזה קיים בקרב הקהילה, אלא שיש לעודדו ולנתבו להיכנס לעבודה במערכת החינוך לטווח ארוך, מבלי שיסטה למסלולים אחרים קצרי טווח וקצרי מועד.

עתידו של תחום הגישור לא ידוע, ומטבע הדברים, עם השנים תלך ותפחת התמיכה וגם הצורך בו. במצב הנוכחי, ימצאו עצמם חלק מהמגשרים ללא עבודה, וללא ניסיון כמורים. יכולתם למצוא עבודה לאחר מכן כמורים, תהיה נמוכה. אם הקהילה רוצה לקחת אחריות על חינוך ילדיה ולהוביל לשינויים במערכת החינוך, הרי שעליה לשאוף להכניס מורים ומחנכים רבים למערכת החינוך, שבעוד מספר שנים חלק מהם יוכלו גם להיות מנהלי בתי ספר. האתגר של הקהילה בתחום החינוך צריך להתמקד בביטול תפקידי התיווך והתיאום, וקריאה לסטודנטים להעדיף כניסה לבתי-הספר 'בדלת הראשית', כמורים וכמחנכים ולא בהיחבא או 'בדלת האחורית'. ויפה שעה אחת קודם.

הקודם

מכתב למערכת -האתיופים נשארים בשער ולא נכנסים לאוניברסיטה"

הבא

נתניהו רע לאתיופים

התגובה שלך ביטול תגובה

You must be logged in to post a comment.

צרו איתנו קשר

*שם מלא

*מייל

טלפון

עקבו אחרינו

פוסטים אחרונים

  • בואו להתנדב אצלנו!!
  • אגודת יהודי אתיופיה מחפשת דובר/ת!
  • זוכרים את יהודה ביאדגה ז"ל
  • עתרנו לבגץ! על משרד החינוך להנגיש מחשבים ותשתית אינטרנט לאוכלוסיות מוחלשות
  • צוות אגודת יהודי אתיופיה מאחל פסח שמח!

תגובות אחרונות

  • Sigal Spirman על סיוע מוגדל לזוגות צעירים יוצרי אתיופיה ברכישת דירה- עדכון הנוהל של משרד הבינוי והשיכון
  • יהודית גולה על זיוה מקונן-דגו מונתה לתפקיד מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה
  • יוסי ברנע על זיוה מקונן-דגו מונתה לתפקיד מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה
  • סימונה אברהם על השתלבות יוצאי אתיופיה במערכת החינוך – מכון מנדל למנהיגות
  • שחר ווסה על ער בן -13 מירושלים תרם את כספי בר-המצווה לסטודנטים יוצאי אתיופיה

קטגוריות חשובות

  • חינוך
  • דיור
  • עלייה וקליטה
  • משטרה
  • צבא
  • תעסוקה וכלכלה
  • תרבות ומורשת

האגודה

  • האגודה בתקשורת
  • דיווחים מהממשלה והכנסת
  • אירועים
  • מי אנחנו?
  • הוועד המנהל
  • צוות האגודה
לוגו אגודת יהודי אתיופיה
  • טראפיק בוקס בניית אתרים
© 2018 כל הזכויות שמורות לאגודת יהודי אתיופיה