חיפוש
Close this search box.

מורת נבוכים להשכלה גבוהה

אליה מהרט

קיימים הבדלים רבים בין החולמים למצליחנים. בעיניי, לב ההבדל הוא שהאחרונים בוחרים לטפח את חלומותיהם ומקדישים לכך זמן, מחשבה ועבודה קשה. תואר אקדמי הוא דרישה חברתית המאפשרת עיסוק במקצועות מבוקשים. חשוב לציין שיש מקצועות בהם ללא תואר שני, לא ניתן להגשים את החלום. במאמר זה מוגש מידע שיסייע לכם למצוא את דרככם בנבכי ההשכלה הגבוהה.

תחומי לימוד

קיימת חשיבות רבה לבחירת תחום הלימוד, שאמור להיות מארג של חלומותיכם, כישוריכם והפוטנציאל האישיותי שלכם. בחירת תחום הלימוד תעזור לכם להשיג את מטרותיכם. כדי להקל על הבחירה יש לקרוא חומר מקצועי על התחומים השונים. בבחירת מסלול הלימוד ניתן להיעזר באנשי מקצוע או לעבור מבחני התאמה. ייעוץ בבחירת תחום הלימוד ימנע מכם סיבוכים עתידיים כמו הפסקת לימודים, או הסבה מקצועית.

ניתן להיעזר בכמה גורמים: ברוב המוסדות קיים ייעוץ לימודי, המסייע בייעוץ ואבחון. רוב המוסדות מוצאים ידיעונים המכילים את תחומי הלימוד המוצעים במוסד וכמו כן, ניתן להיעזר באתרי האינטרנט שלהם.

פסיכומטרי ובגרויות

מדדי הקבלה במוסדות הלימוד האקדמי הם ציוני הבחינה הפסיכומטרית וממוצע ציוני הבגרות. המוסד משכלל את שני הציונים ובונה ציון חדש, שמהווה סף קבלה לכל חוג. שני הציונים משפיעים על הציון המשוכלל – ברגע שאחד מהם נמוך משמעותית, ירד ערכו של הציון השני. באתרי האינטרנט של האוניברסיטאות מופיעים מחשבונים המחשבים את סיכויי הקבלה שלכם לחוגים שאתם מתעניינים בהם.

סקר שוק אקדמי

צרכן טוב יודע שלפני הקנייה, יש לעשות סקר שוק, לבדוק ולהשוות איכויות ומחירים. גם בתחום האקדמי חובתו של המועמד לעשות סקר שוק ולבחון את תוכניות הלימוד וההתמחויות השונים. סף הקבלה שונה ממקום למקום ויש לאתר מוסד לימודים המתאים לכישוריכם, אישיותכם ויכולותיכם. יש לבחון האם המוסד מכין אתכם להשתלבות בשוק העבודה בעתיד. מועמדים רבים ניגשים למוסד לימודים אחד בלבד. מומלץ לבדוק את כלל המוסדות ולראות מהו המוסד הלימודי שיקדם אתכם בהגשמת חלומכם. רצוי להירשם לכמה מוסדות במטרה לאפשר לעצמכם זכות בחירה.

הרשמה

יש לקרוא בעיון רב את חוברת ההרשמה המצורפת לערכת הרישום ובה מופיע פירוט החוגים והנהלים האקדמיים במוסד. מומלץ לראות בחוברת את ספר הקודשים שלכם, מופיעים בה נתונים שעשויים למנוע מראש את אי קבלתכם. בחוברת מופיעות הדרישות השונות בכל חוג. יש חוגים הדורשים ידע מוקדם בתחומים מסוימים, לדוגמא: במקצועות ההנדסה נדרש ידע קודם בכימיה ובמתמטיקה. יש חוגים שרמת אנגלית גבוהה היא תנאי קבלה ועוד. הצעד הבא הוא ההרשמה. אין להירשם לחוג אחד בלבד, אלא לציין מקצועות נוספים על פי סדר העדיפות, כך שבמקרה ולא תתקבלו לחוג המועדף, עדיין תוכלו להתקבל לחוגים אחרים.

בתקופת ההרשמה ניתן להיעזר ביועצות בחוגים השונים. מומלץ ללכת לימים הפתוחים של המוסד. ביום זה מגיעים צעירים רבים הנתקלים בשאלות דומות. המפגש עימם יוכל לענות על שאלות רבות. תהליך ההרשמה חשוב ויש לבחון היטב את הכללים. מועמדים רבים נדחים, לא מכיוון שציוניהם נמוכים, אלא מכיוון שלא עמדו בדרישות נוספות של החוג.

העדפה מתקנת

העדפה מתקנת מתייחסת לקבוצות שונות בחברה הישראלית, שמסיבות שונות לא התאפשר להן לקבל חינוך הדומה ברמתו לזה שמקבלות קבוצות חזקות בחברה הישראלית. חברי קבוצות אלה, העומדים בקריטריונים של האגודה לקידום החינוך, זכאיות להתקבל למוסדות ההשכלה הגבוהה על פי חתך קבלה נמוך במקצת מחתך הקבלה הרגיל. ההקלות מעטות, אך ייתכן שהן יאפשרו את כניסתכם למוסד האקדמי. חשוב מאוד להירשם להליך זה. במרבית המוסדות מקבלים אישור העדפה מתקנת עד לאפריל, בסוף תהליך ההרשמה. יש לסיים את ההליך טרם ההרשמה למוסד האקדמי. מוסדות רבים בוחרים לקדם את יוצאי אתיופיה. יש לאתר את הגוף המטפל ולבדוק מהם התנאים המקלים. גוף זה יכול לקדם את מטרותיכם, אך גם להציב תנאים שונים. יש לבדוק את התנאים ולקבל החלטה על פי כישוריכם והאפשרויות הגלומות במוסד.

על מנת לקבל העדפה מתקנת יש להיכנס לאתר של האגודה לקידום החינוך (www.kidum-edu.org.il) ולהירשם. האגודה קובעת, על פי קריטריונים שונים, האם אתם זכאים להעדפה או לא.

מכינה ולימודי השלמה

לימודי המכינה וההשלמה השונים אמורים לסייע בשיפור ציוניכם. יש לאתר את הנקודה החלשה שלכם ולחזק אותה (פסיכומטרי/בגרות). יש להתייחס בכובד ראש ללימודי המכינה וההשלמה. זו לא שנת בילויים והקטנת ראש, אלא שנה קריטית בדרככם להגשמה, בה ניתן להוכיח מצוינות. השקיעו בהתאם. פירוט נרחב על המכינות ואופיין ניתן למצוא באתר האגודה לקידום החינוך.

מסלולי ההשכלה הגבוהה משתנים מעת לעת ומידי שנה נפתחים חוגי לימוד חדשים. כדי להגיע להחלטה נכונה וטובה יש לשקול את צעדיכם. מעבר לכך, עליכם להיות מוכנים נפשית וכלכלית בכדי לסיים את הלימודים בהצלחה. אלו הם שנים בהם אתם נאלצים להוכיח את עצמכם, על מנת שתוכלו להשתלב היטב בשוק העבודה ולהגשים את חלומותיכם. יש ביכולתכם להצליח. דרך מהנה ופורייה.

הכותבת היא רכזת תוכנית אדמאס, המדור לרווחת הסטודנט, אוניברסיטת תל אביב

קבצים מצורפים

עמ' 20

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system