היום (ראשון) יתקיים במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים ערב זיכרון מיוחד לחללי עולי אתיופיה שנספו בדרכם ארצה. זאת לקראת יום הזיכרון הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל שנקבע ונערך מידי שנה בכ"ח אייר, יום ירושלים.

באירוע ישתתפו שרת העלייה והקליטה ח"כ סופה לנדבר, ח"כ ציפי לבני, וכן ראש המוסד לשעבר נחום אדמוני שתחת כהונתו נוהל ובוצע מבצע העלייה הגדול.

בערוץ 7 מספר הרצל מקוב, יו"ר מרכז מורשת מנחם בגין, על האירוע בו ייקחו חלק גם יהודים עולים מאתיופיה שיספרו על תלאות המסע ארצה. הוא מזכיר את הקשר המיוחד שנוצר בין בגין לעלייה האתיופית לישראל מאז הרגע בו פנה לראש המוסד ואמר לו "הביאו לי את אחיי יהודי אתיופיה".

מקוב מזכיר כי מדובר באמירה שפתחה את פגישותיו עם ראש המוסד מאז נבחר לכהונת ראש הממשלה, ומאז שם לו ליעד את השבת יהודי אתיופיה לישראל נוצר הקשר ההדוק בין העולים לראש הממשלה המנוח.

האירוע היום יתמקד, כאמור, בהנצחת זכרם של העולים שנספו במהלך הצעידה בת אלפי הקילומטרים במדבר בדרכם לישראל כאשר אנשי המוסד מנצחים על המסע. אלה נהרגו בהיתקלויות עם שודדים ונפטרו מרעב, תשישות ומחלות.

מקוב מספר על השלמונים ששולמו באותם ימים לנשיא אתיופיה עד שהתרצה לאפשר את קיומו של המבצע תוך שימוש בסיוע אמריקאי. שלמונים אלה הם שאפשרו מבצע שכזה תחת שלטון קומוניסטי ששלט באותם ימים באתיופיה, ובמציאות שכזו חייב המבצע את הסוואת זהותם של אנשי המוסד במהלך כל ימי המבצע.

ובאשר לימינו אלה מציין מקוב כי גם היום טרם הושלם הליך קליטתם של בני העדה שנעשו ניסיונות לפרקה ובהליך זה נגרמו לה לא מעט עוולות שבניה מתקשים לסלוח עליהם.