חיפוש
Close this search box.

הגדת יהודי אתיופיה, בעריכת הרב מנחם וולדמן

ד"ר חיים פרי, חינוכאי

זה עתה יצאה לאור הגדה אתיופית- ישראלית ( ע"י 'קורן' ירושלים). ברצוני להמליץ עליה בכל לב, יצירה ייחודית זו איננה "עוד הגדה". מעבר להיותה יוצאת דופן בתכניה ובעיצובה האמנותי, זו הזמנה למסע רוחני של הרחבת גבולות ה"אני", של גילוי "אחרות" שהיא היא עצמנו ובשרנו.

ההגדה היא הצדעה של כבוד לדורות של חיים וחינוך יהודי באתיופיה – ליציאת מצריים של דורנו.

בעברית נגישה לקורא העכשווי, כורכת ההגדה נוסח מסורתי עם טקסטים ליטורגיים עתיקים של קהילת "ביתא ישראל". כל בית בישראל אליו תכנס הגדה זאת יהיה שותף לתיקון תודעתי חשוב ורב השלכות.

ובהיבט חינוכי; חשיפה מושכלת של ההגדה לילדים ולנוער במוסדות חינוך ובחינוך לא פורמאלי, מעניקה הזדמנות מרתקת לתובנות חלופיות על "האתיופים". זאת ועוד- בעולם הנשלט על ידי דימויים כוזבים, של אגדות המתגשמות על צגים דיגיטאליים, יש להגדה הזאת יכולת להעניק חיבור מרגש לאגדה שנוגעת בחיים אמיתיים, בחיינו שלנו.

בתוכנו חיים אחים שהגיעו מכוחן של אמונות ואגדות ששרדו באופן מופלא במשך אלפי שנים. כאן ציפו למצוא הד לאגדות האלה – לירושלים של מעלה – ונפלו אל קטנות מוחין ושבר.

אפשר עדיין לתקן משהו. ההגדה האתיופית ישראלית, לא רק שהיא מחברת ישראליות עם אתיופיות יהודית, היא גם סולם לכולנו לעלות בו לגבהים, של גדלות מוחין ורוחב הלב.

הענקת ההגדה כשי לבני נוער, לעמיתים, לעובדי חינוך ולאחרים – היא גם בעלת משמעות, כאמירה, כהצדעה לאחינו עולי אתיופיה.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system