חיפוש
Close this search box.

באופן אישי – שיחה עם ד"ר אייצ'ק ספפה

דבורה יברקן

ד"ר אייצק ספפה, אדם שלו ונעים הליכות, הוא בעל תואר דוקטור בנושא מינהל בריאות ציבור המשמש כרכז קידום בריאות בעמותת טנא בריאות. אני פוגשת אותו במשרדו בחדרה.

הוא גדל בכפר חקלאי באתיופיה, יחד עם 12 אחים ואחיות. אביו גויס לצבא אתיופיה בזמן הכיבוש האיטלקי ונלחם עד אשר גורש האויב. האב לא היה שבע רצון ורצה להתקדם בחייו, אך המחסום העיקרי עבורו היה שלא ידע קרוא וכתוב. "הוא התחרט על כך מאוד", מספר ד"ר ספפה. אביו החליט שהוא רוצה עתיד טוב יותר לילדיו ועל כן שלח אותו ללמוד. ד"ר ספפה סיים את לימודיי התיכון כתלמיד מצטיין ונשלח ללמוד במרכז להכשרת עובדי בריאות בעיר גונדר.

את התואר הראשון שלו עשה גם כן בגונדר, שם למד רפואה ובריאות הציבור. הוא החל לעבוד בשירותי הרפואה של אתיופיה ועם הזמן שימש כמנכ"ל שירותי הבריאות במחוז גוגאם שבאתיופיה. לאחר מכן קיבל מלגה ללימודים בבלגיה, שם למד כשנתיים.

הוא עלה לארץ בשנת 1987 מבלגיה, שנתיים קודם לכן שלח את אשתו וארבעת ילדיו. כעולה חדש נקודת הפתיחה שלו לא הייתה כל כך שונה משאר בני הקהילהשהגיעו מאתיופיה. "כשהגעתי ארצה הייתי צריך להתחיל הכול מהתחלה", הוא מעיד.

האנגלית הטובה שדיבר לא הספיקה לו על מנת להתקבל לעבודה והיה עליו ללמוד עברית. בד בבד החליט ללמוד לתואר שלישי במינהל מערכות בריאות באוניברסיטת תל אביב, שם עשה עבודת מחקר העוסקת בהשוואת התחלואה בין יהודי אתיופיה אשר עלו ארצה בתקופות שונות, במחלות שהביאו איתם ובמחלות שרכשו בישראל. במחקר השתתפו כ-400 משפחות. בשנת 2000 סיים ד"ר ספפה את הדוקטורט בהצלחה, אך עדיין התקשה במציאת עבודה.

ד"ר ספפה התקשה להבין איך לא נמצא עבורו תקן. היה חשוב לו לתרום לקהילה וכאשר הציעו לו לעבוד כמנהל מוקד קליטה בנתניה, התפקיד התאים לו כמו כפפה ליד. בתפקיד זה עבד כשבע שנים.

היום הוא מרכז קידום בריאות בעמותת טנא, הפועלת לקידום בריאותם של יוצאי אתיופיה. לדבריו, בכל משוב שהעמותה ערכה עד כה, המשובים היו טובים. כמו כן, אנשים רבים מגיעים לסדנאות. על קהל היעד הוא אומר: "המבוגרים בני הקהילה הם אלו שנפגעו הכי הרבה מהעלייה, בגלל העדר השפה וחוסר השכלה, אך היום העמותה פונה לא רק לקהילה, אלא גם עורכת השתלמויות לעובדי קופות החולים, בהן הם מקבלים מידע על הרקע התרבותי של בני הקהילה. כך אנחנו מצמצמים את הפערים.

"נושא החינוך והבריאות הם הנושאים הכי בוערים בקהילה, אך גם הנושאים הסוציאליים ותעסוקה הם נושאים חמים", אומר ד"ר ספפה, שעבורו רכישת השכלה הייתה צעד חשוב בחייו, עליו הוא מודה להוריו.

מהו המסר שלך לנוער של הקהילה? שאלתי. "לצעירים יש עתיד, אבל באותה נשימה אני יכול לומר שיש להם גם אתגר", הוא משיב, "הם נמצאים בין שני עולמות ועל כן, מה שיתרום להם הוא רכישת השכלה ומימוש מקצועי. עליהם לשמר על הזהות שלהם, גם כאשר הם נתקלים בהפליה. אבל הכי חשוב זה לא להישאר עם מטענים".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system